۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳
۱۵۰۰ واحد صنعتی در تملک بانک‌ها

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور راه‌اندازی ۷۰۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، احیای واحدهای راکد و افزایش ظرفیت ۱۶ هزار واحد صنعتی با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت فعال را از جمله اولویت‌های این ستاد عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۵۰۰ واحد هم از سوی بانک‌ها تملک شده که به دنبال بازگرداندن آن به ذینفعان هستیم.

به گزارش صدای بورس، صدیف بیک زاده در حاشیه اولین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید امسال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد و ۵۰۰۰ طرح بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد که در اولویت ستاد هستند که با شناسایی علت توقف قابل حل هستند. همچنین ۲۱۵ مورد مشکل در قالب سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از واحدهای تولیدی اخذ در محورهای مختلف بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی، بازار، تامین مواد اولیه، زیرساخت و غیره طبقه بندی شده است.

به گفته این مقام مسئول به طور کلی بیش از ۶۰ هزار جواز تاسیس یا طرح‌های صفر تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور هستند که به جز ۷۰۰۰ واحد اشاره شده، زیر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. البته طرح‌های با پیشرفت فیزیکی پایین هم رها نمی‌شوند، اما اولویت با طرح‌هایی است که دارای اشتغال بالا و پیشرفت فیزیکی بالایی ۶۰ درصد هستند.

علت تعداد بالای طرح‌های زیر ۶۰ درصد پیشرفت؛ شوک‌های اقتصادی

بیک زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره مهم‌ترین مشکل طرح‌های زیاد با پیشرفت زیر ۶۰ درصد گفت: این طرح‌ها عمدتا با شوک‌های پیش بینی نشده در اقتصاد و تغییرات ناگهانی در قیمت مواد اولیه مواجه و برخی از حالت اقتصادی خارج شدند. بنابراین زمان می‌برد تا خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند.


بیشتر بخوانید: منتظر تورم ۵۰ درصدی باشیم ؟


وی با بیان اینکه برای رفع موانع، بسته‌های تشویقی و رفع موانع تولید به مراجع مربوطه پیشنهاد شده، گفت: تعدادی از این بسته‌ها در اسفندماه در ستاد اقتصادی دولت تصویب و برای اجرا ابلاغ شد که پیگیری اجرای آنها جزو اولویت‌های ستاد تسهیل است.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی تولید بتن در تهران، تصریح کرد: پروانه بهره برداری این واحدها به دلیل مسائل زیست محیطی تمدید نمی‌شد. در نهایت بعد از ارجاع پرونده به ستاد تسهیل مقرر شد با لحاظ موارد زیست محیطی و جانمایی درست، پروانه بهره‌برداری حدود ۵۰ واحد تمدید شود.

۱۵۰۰ واحد صنعتی در تملک بانک‌ها

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در ادامه با اشاره به وجود حدود ۱۲ هزار واحد تولیدی غیرفعال در کشور، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد این واحدها قابلیت فعال شدن دارند. بخشی از این واحدها به دلیل بدهی بانکی در سال‌های گذشته تملک شده‌اند که در این باره دستور ویژه رئیس جمهوری در قالب برگرداندن این واحدها به سرمایه‌گذاری اولیه با شرایط و ضوابط مشخص ابلاغ شده است. تعدادی از این اتهام به هزینه اولیه بازگردانده شده است تعدادی از این واحدها به ذینفع اولیه بازگردانده شده است.

به گزارش ایسنا، وی از احیای ۲۰۰۰ واحد راکد صنعتی در سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۱۵۰۰ واحد هم از سوی بانک‌ها تملک شده که به دنبال بازگردان آن به ذینفعان هستیم.

همچنین به گفته این مقام مسئول حدود ۱۶ هزار واحد صنعتی با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند که یکی از اولویت‌های دیگر ستاد تسهیل هم فعال سازی این ظرفیت‌ها است.

کد خبر 450073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =