۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
رکود جهانی در راه است؟

ریسک‌های اقتصادی در آمریکا و چین رو به افزایش است و جنگ اوکراین و تعطیلی فعالیت‌ها در چین تهدید بزرگی برای اقتصاد جهان به شمار می‌رود.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ بسیاری از اقتصادانان معتقدند که احتمال افت رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ اندک است، با این حال برخی هشدار می‌دهند که با توجه به ریسک‌های اقتصادی و سیاسی امروز، ممکن است جهان وارد دوره جدیدی از رکود شود.

در حالی که اقتصاد جهان در حال بازگشت به شرایط پیش از بحران کروناست، مجموعه‌ای از ریسک‌ها بر اقتصاد جهان سایه انداخته و چشم‌انداز آن را تیره کرده‌اند. جنگ در اوکراین، تحریم‌های روسیه، سیاست‌های کرونایی در چین، جهش نرخ تورم و افزایش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا همه از ریسک‌های بزرگ برای رشد اقتصاد جهان به شمار می‌روند. در حال حاضر این پرسش مطرح است که آیا شرایط نابسامان کنونی و انتخاب سیاست‌های نادرست می‌تواند اقتصاد جهان را به رکود بکشاند؟

تارا سینکلر، استاد اقتصاد در دانشگاه جورج واشنگتن در این باره به شبکه الجزیره می‌گوید: پیش‌بینی وقوع رکود اقتصادی بسیار دشوار است. حتی بهترین‌های این حوزه (مثلا فدرال رزرو) هم زمانی از وجود رکود اقتصادی حرف می‌زنند که در حال تجربه کردن یکی از آنها باشیم. به طور کلی، سیاستگذاران در پیش‌بینی‌های خود امکان وقوع رکود اقتصادی را دست‌کم می‌گیرند و پیش‌بینی آنها بیشتر روی وضع اقتصادی در شرایط عادی متمرکز است.

در آمریکا، بانک فدرال رزرو برای آرام کردن تورم که به بالاترین رقم در چهار دهه گذشته رسیده، به استفاده از سیاست‌های دقیق بدون افزایش شدید نرخ‌های بهره رو آورده است، چرا که افزایش یک باره نرخ‌های بهره، اقتصاد را وارد رکود می‌کند. وقوع رکود در بزرگترین اقتصاد جهان که سال گذشته سریع‌ترین نرخ رشد چند دهه اخیر خود را تجربه کرد، می‌تواند به سرعت به کل جهان سرایت کند و اقتصاد جهان را که پس از افت ۴.۳ درصدی به دلیل بحران کرونا در حال بهبود است، وارد دوره‌ای دشوار کند.

در همین حال، کمپل آر هاروی که به استفاده از منحنی بازده در پیش‌بینی رکود اقتصادی شهرت دارد، در این باره می‌گوید: در حال حاضر این منحنی به هیچ روی نشان‌دهنده حرکت به سوی رکود اقتصادی نیست. با این همه او با اشاره به کندی فدرال رزرو در مقابله با تورم معتقد است که این روند یکی از ریسک‌های واقعی است که اقتصاد را تهدید می‌کند.

نتایج یک نظرسنجی از سوی CNBC که ماه گذشته انجام شد، نشان داد که ۸۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی به وقوع رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۲ باور دارند. در حالی که اقتصاددانان بانک گولدمن ساکس احتمال وقوع رکود در سال آینده را بین ۲۰ تا ۳۵ درصد برآورد کرده‌اند.

به هر روی، آنچه مسلم است اینکه اقتصاد جهان با ریسک‌های زیادی روبه‌روست و هرگونه اشتباه محاسباتی سیاستگذاران پولی (به ویژه در آمریکا و اروپا) می‌تواند رکود سنگینی را به اقتصاد جهان تحمیل کند.

کد خبر 450053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =