۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
بازی با نفت در زمین بحران

پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ قیمت نفت خام در مسیر صعودی قرار گرفت و زمانی که مردم ایران در تعطیلات به سر می‌بردند، برنت از ۱۱۷ دلار عبور کرد و نفت سبک آمریکا هم به ۱۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ حمله ارتش روسیه به اوکراین که با واکنش تحریمی غرب علیه صنعت انرژی روسیه همراه بود، به نگرانی شدید بازارها نسبت به احتمال کمبود نفت و گاز دامن زد و قیمت‌ها به شدت افزایش یافت. اما پس از گذشت هیجان اولیه، بازار اندکی آرام گرفت و قیمت‌ها به سطوح جدیدی کاهش یافت. هرچند امروز قیمت انواع نفت خام دوباره با رشد روبه‌رو شد به طوری که برنت از ۱۰۱ دلار گذشت و نفت سبک آمریکا به ۹۸ دلار نزدیک شد.

با گسترش تنش‌ها بین روسیه و کشورهای غربی بر سر اوکراین، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ نفت خام هر یک بر اساس منافع ملی، سیاست‌های متفاوتی را در پیش گرفتند. آمریکا و اروپا برای مقابله با افزایش شدید قیمت انرژی اقدام به آزادسازی ذخایر استراتژیک خود کردند که به افت قیمت‌ها کمک کرد. در همین حال، کشورهای دیگر را به پیروی از این سیاست دعوت کردند که نتایج متفاوتی داشت.

به گزارش اویل پرایس، دو کشور چین و هند که از واردکنندگان اصلی نفت خام جهان به شمار می‌روند، برخلاف تمایلات آمریکا همچنان به واردات نفت از روسیه ادامه می‌دهند. هند نه تنها میزان خرید نفت از روسیه را افزایش داده بلکه قراردادهای دفاعی و صنعتی بزرگی با روسیه منعقد کرده است.

در همین حال، کشورهای اروپایی نیز بر سر تحریم کامل واردات نفت و گاز از روسیه دچار اختلاف‌نظر شده‌اند. آلمان همچنان مخالف تحریم واردات نفت روسیه است اما کشورهای حوزه بالتیک به ویژه لهستان بر اعمال تحریم اصرار می‌ورزند. یکی از دستیاران پیشین پوتین گفته است: تحریم واردات نفت روسیه، پوتین را وادار به توقف جنگ خواهد کرد. پیشتر سازمان اوپک نیز به اتحادیه اروپا هشدار داده بود، جایگزین کردن نفت روسیه برای واردکنندگان اروپایی تقریبا غیرممکن خواهد بود و هیچ منبعی قادر به جبران آن نخواهد بود.

در سوی دیگر جهان، ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، با استفاده از فرصت پیش آمده در تلاش است تا با افزایش تولید، علاوه بر درآمدزایی به رفع کمبود جهانی نفت کمک کند. پیش از این، رئیس جمهور آمریکا از تمایل واشنگتن به افزایش تولید نفت ونزوئلا خبر داده بود که با استقبال دولت مادورو روبه‌رو شد. در این میان، برخی تحلیلگران معتقدند که آمارهای تولید نفت شرکت دولتی PDVSA نادرست است و میزان تولید نفت خام ونزوئلا کمتر است.

با افزایش قیمت نفت خام و گاز، موج تازه‌ای از تامین مالی این صنعت از سوی بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به راه افتاده است، به طوری که سیتی‌گروپ، ولزفارگو و چند بانک بزرگ دیگر در ماه مارس با کاهش حجم وام‌ بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بر میزان وام‌های اعطایی به بخش نفت و گاز افزوده‌اند.

کد خبر 450036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =