حقوق ورودی مواد اولیه را کاهش دهید

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران پیشنهاد کرد که برای کاهش تاثیر تغییر نرخ پایه حقوق گمرکی، وزارت صمت به کاهش حقوق ورودی مواد اولیه، اجزا و قطعاتی که تولید داخل آنها کمتر است و حقوق ورودی نسبتا بالایی دارند، اقدام کند.

به گزارش صدای بورس، عباس هاشمی با بیان اینکه با افزایش نرخ پایه حقوق گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به بیش از ۲۳ هزار تومان، حقوق ورودی نزدیک به شش برابر می‌شود، اظهار کرد: این افزایش هزینه، تاثیر مستقیم بر مواد اولیه و اجزا و قطعات وارداتی دارد. بدیهی است اقلامی که درصد قطعات و تجهیزات آنها بیشتر به واردات وابسته باشد، تأثیر بیشتری از این شرایط می‌پذیرند.

به گفته وی در این شرایط وزارت صمت به عنوان متولی اصلی باید به کاهش حقوق ورودی مواد اولیه، اجزا و قطعاتی که تولید داخل آنها کمتر است و حقوق ورودی نسبتا بالایی دارند، اقدام کند. برای مثال این رقم را به همان چهار درصد پایه برسانند و سود بازرگانی را صفر کنند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه این افزایش تاثیر خود را بر مشکلات زندگی مردم خواهد گذاشت، اظهار کرد: اما یکسان‌سازی نرخ ارز در دراز مدت گریز ناپذیر است و دولت باید از راه‌های دیگر این خلا را جبران کند.


بیشتر بخوانید: لوازم خانگی باز هم گران شد


وی با اشاره به اخذ تعهد از واردکنندگان تا زمان اجرای طرح برای پرداخت مابه التفاوت، در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تغییر حقوق ورودی بر قیمت لوازم خانگی، گفت: پیش بینی می‌شود تصمیمات دولت در حوزه درآمدزایی در بودجه، افزایش حقوق کارگران، افزایش حقوق ورودی و افزایش سایر هزینه‌های تولید احتمالا منجر به افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت لوازم خانگی شود. البته این رقم فقط قابل تصور و نوعی پیش بینی است و در این زمینه تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش ایسنا، هاشمی با بیان اینکه کاهش آسیب و شوک‌های قیمتی مستلزم ورود به زنجیره ارزش جهانی تولید و تجارت است، تصریح کرد: هر چقدر در این زمینه تعلل کنیم، آسیب‌های ناشی از آن متوجه کشور می‌شود.

کد خبر 449992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    اینهاصنعت گرنیستندیه عده راهزن هستندکه خالی کردن جیب مردم راقانونی جلوه میدهندعوض اینکه راههای کاهش هزینه تولیدراپیداکنندفقط میخوان بچاپندودربرن،،،چون اینهاماندنی نیستندخودشونهم فهمیده اند،،