جدیدترین یافته‌ها درباره‌ ویروس کرونا

ویروس کرونا می‌تواند در دستگاه اعصاب مرکزی مانند مغز باعث آسیب و حتی نابودی سلول های عصبی شود.

به نظر می‌رسد التهاب مغزی و کاهش خون‌رسانی به مغز که حتی گاهی پس از بهبود عفونت کرونا ادامه می‌یابد، عامل ایجاد این وضعیت است. پژوهشگران این آسیب ها را عامل اصلی خستگی، منگی و سردرد مزمن و طولانی برای ماه‌ها پس از بهبود کرونا می‌دانند.

یکی از عوارض نادر واکسن‌های فایزر و مدرنا التهاب عضلات قلب (میوکاردیت) است. پس از تزریق دو نوبت از این واکسن‌ها از هر صدهزار نفر، ۲۲ نفر به میوکاردیت مبتلا می‌شوند در حالی که احتمال ابتلای کسانی که واکسن نزده‌اند، ۵۵ در هر صدهزار نفر (بیش از دو نیم برابر واکسن) است.

تلفیق ویروس‌های کرونا از نوع دلتا، اومیکرون یک و اومیکرون دو باعث ظهور سه گونه تلفیقی تازه ویروس کرونا شده است. سازمان بهداشت جهانی این سه گونه را با نام‌های XD, XE , XF نامگذاری کرده است. سویه XE حاصل تلفیق دو نوع اومیکرون است و به نظر می‌رسد که بیشترین قدرت سرایت حتی کمی بیشتر از ویروس اومیکرون دو دارد. سویه XD حاصل تلفیق دلتا و اومیکرون یک است و سازمان بهداشت جهانی نگران قدرت بیماری‌زایی افزایش یافته آن است. پیش بینی می‌شود این انواع تازه بار دیگر در جهان پخش می‌شوند. نگرانی بیشتر متوجه افراد واکسن نزده و افراد دارای مشکل ایمنی است.


بیشتر بخوانید:

حفظ سلامت مردم مبنای جلوگیری از واردات واکسن های غیرمطمئن

علامت جدید امیکرون را بشناسید


اگر ویروس کرونا سلولهای سیستم الکتریکی قلب را درگیر کند می‌تواند به آنها آسیب زده حتی آنها را نابود سازد. در این حالت احتمال ایجاد آریتمی (بی‌نظمی ضربان قلب) افزایش می‌یابد.

به گزارش ۵۵ آنلاین، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مشکلات گوش و شنوایی یکی از عوارض نادر واکسن کرونای فایزر است. تزریق بیش از یازده میلیارد واکسن کرونا در جهان، باعث گزارش ۳۶۷ مورد وزوز گوش و ۱۶۴ مورد ناشنوایی شده است. ۸۰ درصد این موارد پس از تزریق واکسن کرونا فایزر رخ داده است

کد خبر 449630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =