نابودی ۶۰ درصد از بوته‌های هندوانه به دلیل گرما

رئیس اتحادیه بار فروشان گفت: در ایام نوروز، کیفیت بار نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه بود اما استقبال از خرید کاهش چشمگیری پیدا کرد. میوه ذخیره‌سازی شده از سوی سازمان تعاون روستایی در دست آنها مانده و هنوز این سازمان موفق بفروش آن نشده‌ است و اگر این بار بفروش نرسد پوسیده خواهند شد.

به گزارش صدای بورس، مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به آرامش بازار در ماه رمضان، گفت: میادین میوه و تره‌بار در ۱۳ فروردین نیز تعطیل نشدند تا مردم بتوانند نیازها خود را در زمینه کاهو و سبزیجات تامین کنند چراکه میزان تقاضا برای خرید کاهو در ۱۳ فروردین افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت سبزیجات در ماه رمضان افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: میزان مصرف سبزی خوردن در ماه رمضان بالا می‌رود از این‌رو قیمت سبزی خوردن به کیلویی ۸ هزار تومان رسیده است. علاوه بر این، مصرف گوجه و خیار نیز در ماه رمضان بالا می‌رود اما از آنجایی‌که میزان کشت این محصولات ۲ برابر شده است، در سال جاری با مشکلی در این زمینه‌ها مواجه نخواهیم شد.

دارایی‌نژاد با اشاره به افزایش روند صادرات هندوانه به ترکیه و عراق، گفت: روزانه حدود ۵ هزار تن هندوانه وارد میدان اصلی می‌شود؛ اما در ماه رمضان میزان مصرف هندوانه به‌دلیل بالا رفتن عطش مردم افزایش پیدا می‌کند از این‌رو تقاضا برای خرید بالا می‌رود؛ هفته گذشته هندوانه کیلویی ۳ هزار تومان بود اما از ابتدای هفته جاری قیمت هندوانه به کیلویی ۵ هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه هوای گرم ۶۰ درصد از بوته‌های هندوانه را از بین برد، خاطر نشان کرد: با این وجود، کمبودی در زمینه هندوانه در بازار نداریم و روزانه ۲۰۰ کانتینر هندوانه از استان فارس بارگیری می‌شود. باید به این نکته اشاره کنم با افزایش روند صادرات خللی در بازار داخلی ایجاد نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: ارزآوری ایران از صادرات محصولات کشاورزی چقدر بود؟


به گفته رییس اتحادیه بارفروشان، ملون به ترکیه و عراق صادر می‌شود و کشورهای ارمنستان، تاجیکستان درخواست خرید ملون را به ما داده‌اند؛ به مردم این اطمینان را می‌دهیم که میزان صادرات به گونه‌ای تنظیم شود که تاثیری در بازار داخلی نگذارد در حال حاضر ملون کیلویی ۹ هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار بفروش می‌رسد.

دارایی‌نژاد با اشاره به کاهش خرید میوه در ایام نوروز، افزود: کیفیت بار نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه بود این در حالیست که استقبال از خرید کاهش چشمگیری پیدا کرد. میوه ذخیره‌سازی شده از سوی سازمان تعاون روستایی در دست آنها مانده و هنوز این سازمان موفق بفروش آن نشده‌ است و اگر این بار بفروش نرسد پوسیده خواهند شد. میوه ذخیره‌سازی در تهران، مشهد و قم هنوز بفروش نرسیده است.

وی ادامه داد: هوا رو به گرمی رفته است و با گرم شدن هوا پرتقال زود خراب خواهد شد و بعد از خروج از سردخانه حداقل ۲ تا ۳ روز می‌تواند ماندگاری خود را حفظ کند و بعد از آن می‌پوسد پس دولت چاره‌ای ندارند جز اینکه آن را زیر نرخ بازار عرضه کنند.

این فعال صنفی با اشاره به نرخ انواع میوه در میدان میوه و تره‌بار، به ایلنا گفت: پرتقال کیلویی ۵ تا ۹ هزار تومان، سیب کیلویی ۷ تا ۱۵ هزار تومان، کیوی کیلویی ۸ تا ۱۸ هزار تومان و خیار کیلویی ۷ هزار تومان است.

دارایی‌نژاد در پایان با اشاره به نرخ میوه‌های نوبرانه، افزود: چغاله بادام در بازار فراوان و کیلویی ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است و همچنین دیگر شاهد فروش گوجه سبز کیلویی ۴ میلیون نیستیم و نرخ آن به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان رسیده است البته تلاش داریم که میزان عرضه گوجه سبز را افزایش بدهیم که در روزهای آینده قیمت‌ آن نیز شکسته خواهد شد.

کد خبر 449514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =