یک بهانه کم شد/ چهار عامل سبزی اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی می‌شود به مرور تردیدهای سرمایه‌گذاران برای ورود منابع به بازار سرمایه از بین برود و شاهد ورود پول بیشتری به بازار سرمایه باشیم.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ تا قبل از تصویب نهایی بودجه ۱۴۰۱ یکی از بهانه‌های تحلیلگران در مورد پیش‌بینی ناپذیر بودن بازار سرمایه، ابهام در مورد ردیف‌های بودجه و حمایت آن از بازار سهام بود، که با نهایی شدن، یکی از بهانه‌های تحلیل ناپذیری بازار از بین رفت. بازار سرمایه سال ۱۴۰۱ را با سیگنال‌های مثبت از برجام، صادرات نفت، گزارش‌های شرکت‌ها و بازارهای جهانی شروع کرد به شکلی که در هفته کنونی شاخص کل تا ۲۹ هزار واحد رشد در یک روز را نیز تجربه کرد. اکنون پیش‌بینی‌ها از رشد گروه‌های بورسی و به طور کلی سبزی بازار در بهار حکایت‌ دارد.

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تحولات بازار سرمایه گفت: نوسانات روزمره بازار در هفته‌های آینده بیشتر تحت تاثیر اخباری است که به بازار مخابره می‌شود. برجام، نوسانات بازارهای جهانی و گزارش‌های عملکرد اسفندماه شرکت‌ها که تا چند روز آینده روی سامانه کدال قرار می‌گیرد، ۳ عاملی است که به تناسب اثرگذاری بر صنایع، باعث نوسانات بازار سرمایه خواهد شد.
وی با بیان اینکه خبرهای مثبت پیرامون برجام در هفته آخر اسفند ۱۴۰۰ اقبال سهامداران را در پی داشت، گفت: با این اخبار شاهد ورود نقدینگی بر گروه‌های تاثیرپذیر از برجام همچون بانکی‌ها و خودرویی‌ها بودیم که رشد مقطعی این گروه‌ها را رقم زد.

آنچه در ۱۴۰۰ بر ما گذشت

رضاپور در ارتباط با تحلیل بازار سرمایه در پایان ۱۴۰۰ بیان کرد: قیمت‌های جهانی بر بازار سرمایه ایران اثرگذار بود و باعث شد انتظار سرمایه‌گذاران از عملکرد و سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر جدی قرار بگیرد و گروه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و شیمیایی رشد کردند، هر چند این افزایش قیمت‌ها با شدت گرفتن عرضه‌ها تعدیل شد.


  • بیشتر بخوانید:

عرضه اولیه سال ۱۴۰۱ کدام‌اند؟/ خبر خوش مدیرعامل فرابورس در ماه رمضان


تردیدها از بین می‌رود و سقف‌های جدید قابل دستیابی است

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تحلیل کنونی بازار سرمایه ۱۴۰۱ گفت: در مجموع بازار سرمایه بعد از عبور از شرایط هیجانی وارد روند جدیدی در اکثر نمادها و صنایع شده و پیش‌بینی می‌شود که به مرور شاهد افزایش کف قیمتی سهام شرکت‌ها نسبت به کف قیمتی تجربه شده در ماه‌های گذشته باشیم.

رضاپور بیان کرد:‌ این موضوع می‌تواند با دستیابی به سقف‌های جدید توام باشد و رفته رفته تردیدهای سرمایه‌گذاران را برای ورود منابع به بازار سرمایه از بین ببرد و باعث ورود پول بیشتر به بازار شود که طبیعتا به تقویت بازار می‌تواند کمک کند.

۴ عامل تاثیر گذار بر بورس در اردیبهشت ۱۴۰۱
وی در ارتباط با شرایط بازار سرمایه در اردیبهشت ۱۴۰۱ تصریح کرد:‌ با رفع شدن ابهاماتی همچون بودجه و برجام همچنین تعیین تکلیف شدن موضوع انرژی و ارائه گزارش عملکرد ۱۲ ماهه شرکت‌ها، در احتمالا در اردیبهشت ماه می‌تواند به تقویت بازار کمک کند و بر این اساس می‌توانیم با فصل بهاری مواجه باشیم که خیلی متفاوت‌تر از فصل‌های گذشته است.

دلایل خوش بینی به بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل و شاخص هم وزن نیز به خوش‌بینی سرمایه‌گذاران کمک کنند، گفت: درست است که بازار همچون سال ۹۹ نقدینگی خیلی خوبی ندارد و با دوره نشاط فاصله دارد اما روند بهبود بازار در ۱۴۰۱ به شکل جابجایی پول بین گروه ها و نمادهای مختلف نمود پیدا خواهد کرد.

کد خبر 449413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    تو این وسط سهم‌ها هستن که نابود میشن، شاخص می‌ره بالا ولی سهم‌ها منفی میشن این دیگه چه بازی هست دولت راه انداخته واقعا مسخره هست. نرخ تسعیر ارزی دولت با بانک‌ملت هست اینو منفی میکنن یا همچنین خودرو تو مثبت شدن ها بزور مثبت میشه ولی تو منفی شدن ها جلوتر از بقیه می‌ره تو منفی شدن. دیگه شاخص را با سرعت هزار کیلومتر میبرن بالا ولی سهم‌ها تو این وسط نابود میشن