ابراز تمایل ایران برای تجارت با روسیه با ارزهای ملی

معاون بین‌الملل بانک مرکزی ایران به «اسپوتنیک» گفت ایران مایل است تجارت با روسیه را با ارزهای ملی دو کشور انجام دهد و توافق‌هایی در این زمینه از قبل موجود است.

به گزارش صدای بورس، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داد، معاون بانک مرکزی ایران گفت تهران می‌خواهد با روسیه با ارزهای ملی تجارت کند.

«محسن کریمی» معاون بانک مرکزی ایران امروز (جمعه) در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: ایران مایل است تجارت با روسیه را با ارزهای ملی دو کشور – روبل و تومان – انجام دهد و توافق‌ها و فرصت‌هایی در این زمینه از قبل وجود دارد.

طبق این گزارش، مسکو این هفته پس از آن که از کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌اند خواست گاز طبیعی این کشور را به روبل خریداری کنند، گام بزرگی در جهت تضعیف هژمونی دلار آمریکا در تجارت جهانی برداشت. ایران هم برای تجارت خارجی خود در سال ۲۰۱۸ رسما از دلار به یورو تغییر مسیر داد.

در همین خصوص، «گیتا گوپینات» معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشورهای غربی علیه روسیه می‌تواند منجر به چند پاره شدن نظام مالی جهان و تضعیف سلطه دلار آمریکا در آن شود. این مقام صندوق بین‌المللی پول معتقد است که اقدامات محدودکننده افراطی اعمال شده توسط کشورهای غربی پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین ممکن است باعث ظهور بلوک‌های ارزی کوچک مبتنی بر تجارت بین گروه‌های خاصی از کشورها شود.

مبادلات تجاری بین روسیه و ایران در سال ۲۰۲۱ رکورد زد

به نوشته اسپوتنیک، حجم مبادلات تجاری بین روسیه و ایران در سال ۲۰۲۱ به رکورد جدیدی رسید و از معادل ۴ میلیارد دلار گذشت که صادرات روسیه به ایران بیش از ۳ میلیارد دلار از این رقم را به خود اختصاص داد و واردات روسیه از ایران به ۹۶۷.۳ میلیون دلار رسید که جهشی ۲۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل آن بود.


بیشتر بخوانید: دلار اواخر فروردین ۳۵ هزار تومان می‌شود؟


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در ماه ژانویه در سفر دو روزه خود به مسکو گفت که دو کشور درباره مسائل پولی و بانکی گفت‌وگو و توافق کرده‌اند که موانع تجاری را رفع کنند تا مبادلات تجاری را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند. رئیسی در این سفر گفت دو کشور می‌توانند گام‌هایی برای شکستن سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی بردارند و با پول ملی تجارت کنند.

طبق گزارش این خبرگزاری روسی، در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد تجارت بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد؛ روسیه غلات و دانه‌های روغنی به ایران صادر می‌کند و سبزیجات، میوه‌ها، میوه‌های خشک و آجیل ایرانی را وارد می‌کند.

مقامات روسیه سال‌ها با متحدان و شرکای خود در مورد تجارت با ارزهای ملی گفت‌وگو کرده‌اند و بحران اخیر در روابط مسکو با غرب در پی تحولات اوکراین، به این مسئله انگیزه جدیدی داده و شرکای تجاری روسیه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در این خصوص طرف گفت‌وگو و رایزنی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، اخیراً هم (چهارم فروردین) سفیر ایران در مسکو گفته بود تهران پیوستن به نظام پیام‌رسان بانکی روسیه برای دور زدن تحریم‌های سوئیفت را بررسی می‌کند. خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داد «سامانه پیام‌رسان مالی روسیه» (SPFS) برای مقابله با خطر قطع دسترسی بانک‌های روسیه‌ای به سامانه سوئیفت طراحی شده است. ایران اکنون در حال انجام رایزنی‌هایی برای پیوستن به SPFS است».

جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۲ از سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت کنار گذاشته شد. کشورهای غربی به تازگی دسترسی شماری از بانک‌های روسیه‌ای را هم به این سامانه قطع کرده‌اند. «کاظم جلالی» در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: ما در حال انجام تلاش‌هایی در این جهت (متصل کردن بانک‌های ایران به SPFS) در آینده هستیم.

کد خبر 449337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =