۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
مسکن مهر از حوصله جمع خارج شده است!

بازدید رییس‌جمهوری از شهر جدید پردیس و تاکید او بر تکمیل واحدهای مسکن مهر گویای آن است که غائله مسکن مهر هنوز بعد از ۱۴ سال تمام نشده و این در حالی است که دولت در سال جاری قصد دارد پروژه جدید خود تحت عنوان نهضت ملی مسکن که تقریبا از اواسط سال گذشته آغاز شده را سرعت بدهد.

به گزارش صدای بورس، بنا به دلایل متعدد که شاید مهمترین آن ضعف در اطلاع‌رسانی دقیق باشد، تعداد دقیق واحدهای باقی مانده طرح ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ برنامه‌ریزی آن آغاز شد مشخص نیست. شهریورماه سال ۱۴۰۰ رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی از وجود ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر سخن گفت. این در حالی است که ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی تعداد واحدهای تحویل نشده مسکن مهر را ۱۱۰ هزار عنوان کرد. محمد اسلامی - وزیر سابق راه و شهرسازی هم دست آخر گفت که فقط ۲۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است.

تعداد دقیق واحدهای هدف‌گذاری شده نیز در هاله‌ای از ابهام است. برخی آن را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار و بعضی دیگر ۲ میلیون ۳۰۰ هزار واحد عنوان می‌کنند. این در حالی است که مدیرعامل سابق و فقید بانک مسکن، مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی اواخر سال ۱۳۹۸ تعداد مسکن مهر را بیش از ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار واحد عنوان کرده بود.

برخی آمارها که در تیرماه ۱۴۰۰ منتشر شد، حکایت از آن داشت که مجموعا ۲۷۳ هزار واحد مسکونی مهر، فروش اقساطی نشده و در واقع هنوز تکمیل نشده است. از این تعداد ۳۲ هزار مسکن مهر روستایی، ۲۴۰ هزار مسکن مهر شهری و ۴۱۴ واحد در بافت فرسوده عنوان شد.


بیشتر بخوانید: وام خرید مسکن؛ تسهیلاتی که در عمل به مشکلات می‌انجامد


رییس‌جمهوری روز گذشته در بازدیدی که از شهر جدید پردیس صورت داد بر تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر تاکید کرد. سید ابراهیم رییسی در این بازدید با ابراز ناراحتی از معطلی چندین ساله بخشی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر، نگرانی‌ها و گلایه‌های آنان را قابل درک دانست و اظهار کرد: از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی این است که در کنار پیگیری اجرای نهضت ملی مسکن، با جدیت مشکلات کسانی را که با وجود پرداخت هزینه‌های درخواستی، به دلیل تعلل دستگاه‌های مسئول در ادوار گذشته سالها در انتظار دریافت واحد مسکونی خود مانده‌اند، پیگیری و زمینه تامین اعتبار و تکمیل واحدهای مسکونی مذکور را فراهم کند.

رییسی ابراز امیدواری کرد با همت وزارت راه‌وشهرسازی، شرکت عمران پردیس، سایر دستگاههای ذیربط و همچنین همراهی و همدلی مردم و ساکنان منطقه، مشکلات کسانی که سالها از حق خود محروم شده‌اند، حل شده و دغدغه‌های آنها برطرف شود.

به گزارش ایسنا، در این بازدید رستم قاسمی- وزیر راه و شهرسازی گزارشی از موقعیت مکانی و اراضی الحاقی برای طرح نهضت ملی مسکن و نیز مشکلات موجود در مسیر تکمیل واحدهای مسکن مهر و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آماده سازی شبکه‌های زیربنایی و روبنایی فازهای مسکونی منطقه پردیس ارائه کرد.

با این اوصاف موضوع تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر در شرایطی به معضلی تبدیل شده که عمده ساکنان این واحدها از نبود خدمات رفاهی و زیرساختهای شهری رنج می‌برند. این در حالی است که اواخر سال ۱۳۹۵ هزینه پروژه مسکن مهر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان شد. با توجه به تورم سنگین اقتصاد ایران که از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۶ آغاز شده قطعا هزینه‌های زیرساختهای مسکن مهر سر به فلک کشیده و همین مساله دست دولتها را برای تامین خدمات گسترده رفاهی، درمانی، ورزشی و آموزشی سایتهای مسکن مهر بسته است.

دولت در شرایطی هنوز با پروژه فرسایشی مسکن مهر دست به گریبان است که وعده داده ظرف چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی را در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن احداث کند. پروژه‌ای که بنا بر اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی حدود ۸۶۰ هزار واحد آن به مرحله اجرا رسیده و با توجه به برخورداری این طرح از امتیاز قوانین بالادستی باید امیدوار بود به سرانجام مسکن مهر که فاقد این ویژگی بود دچار نشود.

کد خبر 449318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =