رونمایی ار نسخه جدید سامانه نظارت و پایش بورس

از نسخه جدید سامانه نظارت و پایش بازار سرمایه رونمایی شد.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ عصر امروز (سه شنبه) از نسخه جدید سامانه نظارت و پایش بازار سرمایه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس در محل سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین این رونمایی گفت: گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و استفاده مردم از این شبکه‌ها باعث شده سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال رصد این شبکه‌ها باشد.

مجید عشقی همچنین از تلاش سازمان بورس برای ارتقای امنیت بازار سرمایه در قالب سامانه جدید خبر داد و گفت: با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم وظیفه نظارتی خود را به طور کامل به انجام برسانیم.

براساس ماده (۲) قانون بازار اوراق بهادار، مهمترین اهداف سازمان بورس و ارواق بهادار ساماندهی، حفظ و توسعه بازار بر مبنای شفافیت، منصفانه بودن، کارایی و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

جزییات بیشتر از سامانه جدید سازمان بورس

سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: این سامانه مجهز به پنج سامانه نظارتی مختلف است. سامانه بیدار بر مبنای پایگاه داده تحلیلی، اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات، گزارشات و هشدارهای نظارتی است. این سامانه با انواع رنج کشی‌ها می‌تواند برخورد کند.

وی بیان کرد: سامانه نهان به آمار لحظه‌ای تراکنش‌ها دسترسی دارد که می‌تواند معاملات چرخشی و عرضه و تقاضای همزمان را رصد و کنترل کند.

پارچینی گفت: سامانه آرامیس به صورت برخط و تاریخی، سطر به سطر معاملات را بررسی می‌کند. همچینن برای سفارش چینی‌های صورت گرفته از سوی افراد مختلف هشدار صادر می‌کند.

وی افزود: سامانه سانا به صورت یکپارچه ثبت، رهگیری و گزارش تخلفات را بر عهده دارد و می‌تواند با طراحی گراف روابط و نسبت‌ها، با وقوع تخلفات، برخورد کند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سامانه دیده‌بان سلامت بازار هم که ناهنجاری‌های بازار سرمایه را از سوی مردم، ثبت و ضبط می‌کند. هماهنگی این پنج سامانه می‌تواند نورافکن نظارتی سازمان بورس را بر روی کل بازار گسترده کند.

وی بیان کرد: در این سامانه بومی، امکان ارسال هشدار تخلفات، گزارش‌گیری لحظه‌ای، دسترسی به آرشیو معاملات و تراکنش‌های کلیه اشخاص و نمادها به‌صورت آنلاین و تاریخی فراهم شده و همچنین قابلیت طراحی و پیاده‌سازی انواع گزارش‌های مورد نیاز ناظرین بازار را داشته و به‌طور مداوم در دستور کار ارتقاء، گسترش و به‌روزرسانی است.

صندوق‌های بازار پول راه‌اندازی می‌شوند

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در این آیین رونمایی از سامانه جدید گفت: اهمیت سامانه‌های نظارتی به سلامت سازی و شفاف سازی بازار سرمایه کمک می‌کند و به عادلانه بودن بازار سرمایه می‌انجامد.

وی بیان اینکه یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با همکاری سازمان بورس، ایجاد صندوق‌های بازار پول است افزود: این صندوق‌ قرار است در سال ۱۴۰۱ راه اندازی شود. نمونه این صندوق ها در جهان وجود دارد و با همکاری سازمان بورس در ایران نیز اجرایی می‌شود.

صالح آبادی در ارتباط با جزئیات صندوق‌های بازار پول تصریح کرد: این ابزارها با سررسید کمتر از یک سال با هماهنگی سازمان بورس ارائه می‌شود و به توسعه بازار های سرمایه کمک می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای تعاملات بازارها برنامه داریم؛ کمیته مشترک بازار سرمایه و بازار پول برگزار خواهد شد و امیدوارم این تعاملات به تعمیق بازارهای مالی کمک کند.

کد خبر 448783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =