دلایل افزایش قیمت تخم مرغ چیست؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به دلایل افزایش قیمت تخم مرغ گفت: تولید تخم مرغ هیچ مشکلی ندارد و در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن است.

به گزارش صدای بورس، ناصر نبی پور در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: دلیل اصلی این مسئله مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ترجیحی در سال آینده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود ارز ترجیحی پا برجا بماند و بر این اساس تولید کنندگان جوجه ریزی زیادی انجام داده بودند، اظهار داشت: مطرح شدن مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جنبه روانی ناشی از این مسئله منجر به نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

نبی پور با بیان اینکه فرهنگ ایرانی‌ها اینگونه است که وقتی چیزی گران می‌شود، بیشتر آن را خرید می‌کنیم، تصریح کرد: بر این اساس بنک داران نیز میزان خرید تخم مرغ خود را افزایش دادند تا بتوانند بعداً آن را گران‌تر بفروشند.

وی با تأکید بر اینکه تولید تخم مرغ مشکلی ندارد و در مطلوب‌ترین شرایط طی چند سال اخیر به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: به اندازه‌ای با مازاد مواجه هستیم که به دنبال اخذ مجوز صادرات برای ایام بعد از عید نوروز هستیم.

این فعال صنفی با اشاره به افزایش فعالیت قنادی‌ها و شیرینی پزی ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم، تقاضا برای تخم مرغ افزایش پیدا کرده که این مسئله نیز از جمله دیگر دلایل نوسانات قیمت است.


بیشتر بخوانید: بازگشت کوپن در نبود زیرساخت‌های اطلاعاتی


نبی پور میانگین قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ را درب مرغداری بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و درباره آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های دامی توضیح داد: تولید کنندگان در تأمین ذرت با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: برخی از تولید کنندگان حدود دو ماه است که ذرت سفارش داده‌اند اما آن را تحویل نگرفته‌اند و برای برخی دیگر حدود سه ماه طول کشیده تا ذرت خریداری شده به دستشان برسد.

نبی پور درباره علت این مسئله اظهار داشت: وارد کنندگان می‌گویند ارز ذرت تأمین نشده است و همین مسئله منجر به اختلاف در واردات آن شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت ذرت در بازار آزاد بیش از هشت هزار تومان است، گفت: این در حالی است که نرخ مصوب این نهاده ۱,۹۰۰ تومان است.

این فعال صنفی به مهر گفت: علاوه بر ذرت، سامانه بازارگاه در توزیع کنجاله سویا نیز اختلال پیدا کرده و تولید کنندگان قادر به خرید این نهاده نیز نیستند. ضمن اینکه هم اکنون قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به ۱۰ هزار تومان رسیده در حالی که نرخ مصوب آن سه هزار و ۴۰۰ تومان است.

نبی پور همچنین از افزایش قیمت جوجه یک روزه تخم گذار به دو برابر نرخ مصوب خبر داد و گفت: در حالی که نرخ مصوب جوجه یک روزه تخم گذار هشت هزار تومان است قیمت آن برای تولید کننده بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان است.

کد خبر 448634

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جنس کوپنی به بازار بر می‌گردد

    جنس کوپنی به بازار بر می‌گردد

    سه مقام ارشد دولتی از احیا کالابرگ و بازگشت ایران به اقتصاد کوپنی خبر می‌دهند. سید احسان خاندوزی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف از توزیع ۴۰۰ هزار تومان کالابرگ و تامین اقلام ضروری مردم به نرخ شهریورماه سال ۱۴۰۰ خبر دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =