۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
بازار ارز وحشت زده شد؟

خبر مکث توافق، بازار ارز را وحشت‌زده نکرد.

به گزارش صدای بورس، در شروع بازار ابتدای هفته، جناح صعودی با قدرت وارد شد. در هرات قیمت دلار نسبت به پنجشنبه ۸۰۰ تومان و در تهران نیز، ۶۰۰ تومان بالا رفت. اما در نهایت زور توافق بیشتر از زور مکث بود، بطوریکه در پایان روز دلار هرات به کف ۲۵ برگشت که نسبت به پنجشنبه ۱۰۰ تومان تغییر داشت.

زور توافق بر مکث چربید

نرخ نقدی دلار تهران نیز از سطح ۲۶ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد، که نسبت به پنجشنبه بدون تغییر بود.

دلیل اینکه زور توافق بر مکث چربید، به باور حاکم بر بازار ارز برمی‌گردد. بازار معتقد است مسئله تغییر در توافق عمدتا ناشی از تقاضاهایی است که از روسیه مطرح شده و مسئله بین ایران و کشورهای غربی تا حدودی حل شده است.

بنابراین تا زمانیکه ممکن است، دو طرف ریسک شکست مذاکرات را قبول نمی‌کنند و امیدوار به توافق هستند. همین امید پشت جناح صعودی را خالی کرد تا این جناح با وجود حضور پرقدرت در قیمت باز شده، کم رمق شاهد قیمت بسته شده بازار باشیم.

نقشه افزایشی های بازار ارز ناکام ماند

درواقع نقشه جناح صعودی برای بازار ارز ناکام ماند چون وقتی آن‌ها قیمت بازشده را شارژ می‌کنند انتظار دارند قیمت بسته شدن بازار بالاتر از قیمت ابتدایی روز باشد. پایین بسته شدن قیمت بسته شده در مقایسه با قیمت ابتدایی به معنی نقش بر آب شدن نقشه صعودی بود.

در مورد بازار پیش‌بینی این بود که بدلیل کف‌نشینی کم‌سابقه هرات و کم بودن تومان در این بازار، پتانسیل‌های نزولی کمتر است ولی در عین حال تا مذاکرات تعیین تکلیف نشود جرات خیز ندارد. معامله‌گران می‌گویند روند بازار ارز از آذر امسال نزولی بوده و از حوالی نرخ ۲۹ هزار تا ۲۶ تومان پایین آمده و باتوجه به این روند می‌گویند نقطه ای که می‌تواند نشانه برگشت روند باشد، تثبیت قیمت دلار بالای ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار تهران است.


بیشتر بخوانید:

شوک طالبان به قیمت دلار

قیمت طلا و سکه چقدر رشد کرد؟


حباب سکه افزایش یافت

برخلاف دلار قیمت سکه و طلای آبشده بدون تغییر ماند و همین اتفاق حبابشان را افزایش داد، این افزایش حباب هم نشانه این بود که نزول بیشتر در دید برخی معامله‌گران نیست.

ردپای دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار ارز

اولین نکته بازار روز شنبه این بود که معامله‌گران قیمت خرید در نقاط مختلف را مشخص کردند، در بازار هرات قیمت ۲۵ هزار نقطه اول خرید و نرخ ۲۵ هزار و ۷۰۰ نقطه دوم و در بازار تهران نیز اعتقاد بر این بود قیمت ۲۶ هزار و ۵۰۰ میتواند نقطه اول بازار ارز باشد.

نکته دوم: حذف دلار ۴۲۰۰ و تبعات آن مورد توجه معامله‌گران بود و اخبار گرانی بعد از حذف ارز ترجیحی را دست به دست می‌کردند.

دلار ۳۴ هزار تومانی در بازار

نکته سوم، فضای بازار نشان می‌داد که بخش زیادی از معامله‌گران به استقبال نوروز رفتند و فضای بازار خلوت‌تر از روزهای قبل بود. با این وجود تقاضای نوروزی برای بسته‌های یک دلاری در بازار وجود دارد و این تقاضا با قیمت هردلار ۳۴ هزار تومان جواب داده می‌شد.

به گزارش اقتصادنیوز، نکته چهارم این بود که اختلاف هرات با بازارهای ایران به بالاترین حد خود رسیده و در بازار خراسان اختلاف به ۹۰۰ تومان رسید که بی‌سابقه‌ بود و در تهران به هزار و صد تومان افزایش پیدا کرد.

کد خبر 448552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =