معاملات آتی حامل‌های انرژی گامی بلند در افزایش صادرات

مدیر عامل شرکت بورس انرژی گفت: آغاز به کار بازار معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی ایران اتفاقی مهم است که راه را برای معاملات آتی سایر فرآورده‌های نفتی و حامل های انرژی در این بورس رقم خواهد زد.

به گزارش صدای بورس، علی نقوی، مدیر عامل شرکت بورس انرژی افزود: این بازار می‌تواند با ایجاد مرجعیت قیمت در منطقه، گشایش دریچه‌های جدیدی را برای فروش و صادرات فرآورده‌های نفتی رقم بزند. بورس انرژی ایران امیدوار است بازار آتی انرژی، به افزایش شفافیت و پیش بینی پذیری اقتصاد کشور کمک کند.

به گزارش صدای بورس، مدیر عامل شرکت بورس انرژی در مراسم راه‌اندازی نخستین قرارداد آتی متانول ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به مهمانان این رویداد گفت: مطابق اسناد بالادستی و قوانین توسعه‌ای کشور و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق روش هایی همچون ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش و همچنین تمرکز بر شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی تاکید شده است.

علی نقوی در ادامه با بیان اینکه در قانون خروج غیرتورمی از رکود و قانون برنامه ششم توسعه و بودجههای سنواتی بر اولویت دادن به مکانیزم معاملاتی بورس انرژی در معاملات حامل‌های انرژی تاکید شده است، گفت: این اقدامات همگی نشان دهنده عزم جدی برای توسعه این بخش بوده و تکلیفی بر دوش بورس انرژی و مجموعه وزارتخانه های ذیربط به عنوان مجریان سیاستهای کلان نظام و قوانین و مقررات بالادستی است. که بورس انرژی ایران از سالهای گذشته برنامهریزی برای توسعه زیرساختهای قانونی و فنی خود جهت اجرای سیاستهای مذکور را در دستور کار قرار داده است و راه اندازی بازار اتی هم بخشی از همین برنامه هاست.


بیشتر بخوانید:

عرضه ۲۵۱ هزار تن فرآورده هیدروکربوری در بورس انرژی


نگاهی به آمار معاملات بورس انرژی در ۱۴۰۰

مدیر عامل بورس انرژی درباره ارزش معاملات این بورس طی سال جاری گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز بیش از ۵ میلیون و ۱۱۸ هزار تن انواع فرآورده در رینگ صادراتی و ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تن انواع فرآورده در رینگ داخلی به ارزشی بالغ بر یکصد هزار میلیارد تومان معامله شده است که ارزش صادرات صورت گرفته از مسیر بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳ میلیارد دلار بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: در اثر عرضه‌های منظم و مستمر عرضه کنندگانی همچون شرکت ملی پالایش و پخش، ملی گاز و نفت ستاره خلیج فارس و سایرین ارزش مازاد درآمد ناشی از رقابت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر۸۴۶ میلیارد تومان (درحدود ۳۶ میلیون دلار) بوده که این مازاد درآمد رقابت در سال ۹۹ درحدود ۲۴۵ میلیارد تومان (۱۱ میلیون دلار) بوده است. ارزش مازاد ناشی از رقابت، تفاوت بین قیمت پایه اعلامی و کشف قیمت ناشی از رقابت است که این ارزش بدون بستر بورس انرژی به دست نمی‌آمد.

نقوی تصریح کرد: عرضه از مسیر شفاف و رقابتی بورس انرژی سبب شد تا درآمدهای بیشتری نصیب عرضه‌کنندگان که عمدتاً شرکتهای متعلق به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است شود و منافع حاصله به بیت المال و بازنشستگان کشور برسد که با مقایسه‌ای بین حجم عرضه صورت پذیرفته در بورس انرژی به نسبت کل میزان فروش صورت پذیرفته می‌توان به ظرفیت مالی ایجاد شده پی برد و قاعدتاً درصورت استمرار و نظم بخشی به عرضه سایر فرآورده ها از مکانیزم بورس این مازاد درامد ناشی از رقابت نیز با اعتماد خریداران و افزایش تعداد آنها افزایش خواهد داشت.

بورس انرژی بستر صادرات بنزین و نفت گاز در اوج تجریم

به گزارش سنا، مدیرعامل بورس انرژی گفت: ایران با استفاده از مکانیزم بورس انرژی از نیمه سال ۹۸ و ۹۹ موفق شد به یکی از صادرکنندگان بنزین و نفت گاز تبدیل شود ولی با توجه به افزایش سرانه مصرف داخلی و لزوم ذخیره سازی به منظور تأمین آن در زمان‌های پیک شاهد کاهش چشمگیر عرضه این دو محصول در سال جاری بودیم که باتوجه به پیگیری انجام شده و نگاه مثبتی که در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش به استفاده از مکانیزم های بورس انرژی وجود دارد امیدواریم به زودی با مدیریت بهینه مصرف شاهد عرضه مجدد صادراتی این فرآورده ها باشیم.

کد خبر 448416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =