سرنوشت تورم با حذف ارز ترجیحی چه می‌شود؟

امیدواریم با حذف ارز ترجیحی، در کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصاد و بازار سرمایه گام بلند دیگری در راستای شفاف‌تر شدن بردارند.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ حذف ارز ترجیحی تا حدودی بر مهار تورم ناشی از چاپ پول توسط دولت تاثیر گذاشته و باعث خواهد شد تا دولت برای تامین این ارز اقدام به چاپ پول و در نهایت ایجاد تورم نکند.

افشین بیرامی، معاون عملیات بازار کارگزاری امین آوید در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: با توجه به تصمیم نمایندگان مجلس در خصوص حذف ارز ترجیحی به قیمت ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر این که تا حدودی این موضوع باعث ایجاد رانت در اقتصاد شده و صدمات بسیاری بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده بود، بازار سرمایه نیز متاثر از این اتفاق بوده و با حذف آن قطعا استقبال بیشتری از صنایع دارویی و غذایی صورت خواهد پذیرفت.
وی افزود: حذف ارز ترجیحی تا حدودی بر مهار تورم ناشی از چاپ پول توسط دولت تاثیر گذاشته و باعث خواهد شد تا دولت برای تامین این ارز اقدام به چاپ پول و در نهایت ایجاد تورم نکند، اما مساله مهم پس از این اتفاق تصمیمات دولت و مجلس در خصوص مدیریت کردن تبعات کوتاه‌مدت ناشی از حذف ارز ترجیحی است که این اتفاق منجر به تورمی مضاعف در کالاهای مصرفی نشود.
بیرامی بیان کرد: در صورت مدیریت صحیح و حذف کامل ارز ترجیحی می‌توان امیدوار بود در بلندمدت این تصمیم بر اقتصاد کشور تاثیرات مثبت داشته و به تبع آن بازار سرمایه نیز از این اتفاق منتفع خواهد شد.
معاون عملیات بازار کارگزاری امین آوید تصریح کرد: در کوتاه‌مدت می‌توان انتظار داشت بهای تمام شده اعلامی شرکت‌ها و در نتیجه حاشیه سود اعلامی نیز متاثر از این اتفاق تقریبا به واقعیت نزدیک‌تر شود و شرکت‌ها بتوانند با بررسی دقیق عملکرد خود در قسمت هزینه‌ها نسبت به برنامه فروش و قیمت‌گذاری اقدامات منطبق با اصول اقتصادی داشته و از دام قیمت‌گذاری دستوری خارج شوند.
وی افزود: در کنار این موارد با قطع شدن دست رانت خواران و دلالان از شرکت‌های تولیدی عملا هزینه‌های جانبی تحمیل شده بر شرکت‌ها که ناشی از این رانت است نیز حذف خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: می‌توان امیدوار بود با رخ دادن این اتفاق، در کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصاد و بازار سرمایه ما گام بلند دیگری در راستای شفاف‌تر شدن بردارند.

کد خبر 448233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =