آغاز بازی جدید هسته‌ای کاخ سفید با ایران

به تازگی کنگره آمریکا فعالیتهای خود را علیه احیای توافق هسته ای توسط دولت بایدن تشدید کرده اند.

به گزارش صدای بورس، بخشی از این اقدامات، معطوف به معادلات داخلی آمریکاست، جایی که جمهوریخواهان قصد دارند بایدن و دموکراتها را در انتخابات میاندوره ای کنگره به چالش بکشند.

از سوی دیگر، نمونه ی این بازی را در جریان تصویب برجام در کنگره ی آمریکا مشاهده کردیم.در آن زمان نیز ۴۱ سناتور دموکرات موافقت خود را با این توافق اعلام کردند تا در نهایت، اوباما بتواند از قدرت وتوی خود در برابر مخالفت کنگره با برجام بهره مند شود.

در حال حاضر، اصل جدال کنگره و کاخ سفید بر سر توافق ، این است که جمهوریخواهان می گویند تضمینهای لازم برای احیای برجام ( به عنوان یکی از پیش شرطهای اساسی احیای توافق هسته ای ) باید از سوی کنگره و نه از سوی کاخ سفید تعیین شود زیرا این موارد، ماهیت الزام آور دارند .به عبارت بهتر، جمهوریخواهان معتقدند که ارائه تضمین به ایرا جهت احیای توافق هسته ای، دولت بعدی یا دولتهای بعدی ایالات متحده آمریکا را درگیر خواهد کرد و مانع از تصمیم گیری مستقل آنها در قبال برجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

توصیه سفیر اوکراین به ایران: سپر هسته‌ای خود را کنار نگذارید


اخیرا یک گروه ۲۰۰ نفری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده با هشدار علیه یک توافق هسته‌ای دیگر با ایران تصریح کردند که بدون تأیید کنگره، هرگونه توافق با ایران به همان سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دولت «باراک اوباما» دچار خواهد شد که در دولت «دونالد ترامپ» لغو شد.شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» در این خصوص گزارش کرد، در نامه جمهوری‌خواهان خطاب به بایدن نوشته شده بود: «اگر بدون تأیید رسمی کنگره، توافقی را با ایران امضا کنید، این توافق موقت و غیرالزام‌آور خواهد بود و به همان سرنوشت برجام دچار خواهد شد».

علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، «دونالد ترامپ» در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت. حال که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای ایران است، جمهوری‌خواهان کنگره در هفته‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مانع از توافق شوند.

به گزارش نامه نیوز، این خبر در حالی منتشر شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» تصریح کرد از آنجایی که پیش از این ایالات متحده با خروج از برجام، تعهداتش را نقض کرده است، هم‌اکنون کنگره این کشور می‌بایست در خصوص تعهدات واشنگتن به برجام، یک «بیانیه سیاسی» صادر کند.

کد خبر 448029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    ممنون از اطلاع رسانی شما