ترانزیت ریلی کشور شتاب گرفت

توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و افزایش ترانزیت بین المللی سبب شکسته شدن رکورد حمل و نقل ریلی شده است.

به گزارش صدای بورس، ترانزیت بار ریلی کشور طی ۱۱ ماهه امسال به دلیل افزایش صادرات، نسبت به سال قبل دو برابر شد و رکورد تاریخ ۱۰۰ ساله راه‌آهن را شکست.

صالحی مدیر عامل راه آهن می گوید: در موضوع صادرات از مرزهای ریلی به عدد ۶ میلیو ن و ۷۱۵ هزار تن تا پایان بهمن ۱۴۰۰ رسیدیم.

طیق گفته کارشناسان، این افزایش صادرات با دیپلماسی اقتصادی و همکاری بیشتر با کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و قزاقستان انجام شده است.

قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: با توافقاتی که با کشور ترکمنستان داشته ایم موانع ترانزیتی ۴۰-۵۰ ساله بین ایران و ترکمنستان شکسته شده است.

به گفته او با استفاده از کریدورهای ترانزیتی و حمل ونقل ترکیبی سهم قابل توجهی از ترانزیت افزایش یافته است.

حتی کشوری مانند روسیه که ظرفیت‌های صادراتی خوبی هم دارد برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده است.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت:همه باهم متحد شده ایم که ظرف سه سال مجدد سطح تجارت با روسیه را به عدد سه میلیارد دلار ارتقا دهیم.

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه می گوید:به عنوان یک نقشه راه جدید در روابط دو کشور ایران و روسیه، همکاری‌های بلند مدت بین دو طرف شکل می گیرد.


بیشتر بخوانید: ترانزیت بار ریلی دو برابر شد


ارتباط با این کشور می‌تواند به تکمیل کریدور شمالی و جنوبی کشور و ارتباط با همسایگان اثر گذار باشد این یعنی بازی برد برد در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی.

محمود زاده رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه هم می گوید:برای تکمیل ریل بین چابهار و زاهدان که حدود ۶۰۰ کیلومتر است یا محور رشت و آستارا همچنین برای ریل گذاری و تکمیلی نوار شمالی و جنوبی می‌توان از روسیه برای سرمایه گذاری مشترک کمک گرفت.

بر سر راه افزایش صادرات و ترانزیت ریلی مشکلاتی مانند کمبود زیر ساخت‌ها و قدیمی بودن ناوگان حمل و نقل ریلی وجود دارد که صالحی مدیر عامل راه آهن در این خصوص می گوید: در تکمیل زیرساخت ها نگاه اول ما به تولید داخل است و بیشتر خریدها را از داخل تامین می کنیم.

حسینی عضو کمیسیون حمل و نقل ریلی اتاق بازرگانی هم می گوید:سهم حمل و نقل ریلی از ترانزیت و صادرات نسبت به حمل و نقل جاده‌ای ۱۲ درصد است که با این تفاهم‌های بین المللی می‌تواند بیشتر شود.

به گفته او با امکانات موجود در کشور و سرمایه گذاری‌ها می‌توان این سهم را از ۱۲ درصد به ۲۰ درصد برساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موسسه صلح آمریکا اعلام کرده است اگر ایران با همین فرمان تجارت خود را ادامه دهد می‌تواند به درآمد قبل از اعمال فشار حداکثری برسد. تجارت غیر نفتی ایران در سال ۲۰۲۱، ۶۳.۱ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ افزایش ۴۱ درصدی و ۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ داشته است و اگر این روند ادامه پیدا کند ایران به رکورد ۹۰ میلیارد دلاری واردات و صادارت می‌رسد.

امضای تفاهم نامه با کشورهای دیگر نشان می‌دهد تحریم‌ها بیش از پیش بی اثر شده است.

کد خبر 447931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =