برنج ۹۰ هزارتومانی برای اقشار پردرآمد است

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور گفت: اکنون برنج‌های درجه یک ایرانی با قیمت نزدیک ۹۰ هزار تومان به مصرف اقشار پردرآمد می‌رسد و ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم از برنج‌های متوسط و پرمحصول ایرانی مصرف می‌کنند که قیمت به مراتب کمتری دارند.

به گزارش صدای بورس، قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور در خصوص میزان استقبال از برنج‌های تنظیم بازاری و اینکه برنج‌های ۹۰ هزار تومانی چه سهمی از بازار دارند، اظهار داشت: اکنون مردم از برنج‌های تنظیم بازاری به‌ویژه برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی و برنج هندی و پاکستانی ۳۰ هزار تومانی استقبال کرده و می‌کنند و فروش خوبی دارد.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور افزود: پیش از تعیین نرخ دستوری برای برنج‌های خارجی و ایرانی ۵ نوع نرخ برنج داشتیم، به طوری که شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج تایلندی را با قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان در اختیار بنکداران قرار می‌داد و ما ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان به مغازه‌داران می‌فروختیم که قیمت برای مصرف‌کنندگان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی اضافه کرد: هر کیلوگرم برنج هندی دولتی با نرخ ۱۸ هزار تومان در اختیار ما قرار می‌گرفت و با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید و همچنین هر کیلوگرم برنج هندی و پاکستانی بازار آزاد بر اساس میزان شکستگی و کیفیت از ۲۳ هزار تا ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسید.

به گفته وی، درواقع پیش از قیمت‌گذاری مصوب برنج، هر کیلوگرم برنج ایرانی ۴۷ هزار تا ۷۷ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما با مصوبه اخیر وزارت جهاد کشاورزی نرخ هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان و برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان تعیین شده است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور قیمت‌های مصوب برنج با نرخ واقعی آن در شمال کشور را مغایر دانست و گفت: نرخ تعیین شده برای برنج ایرانی با نرخ خرید این محصول در شمال کشور همخوانی ندارد یعنی بنکدار نمی‌تواند برنج درجه یک طارم اعلا یا هاشمی درجه یک را با قیمت ۷۴ هزار تا ۷۶ هزار تومان در شمال کشور خریداری و با نرخ مصوب ۶۵ هزارتومانی به فروش برساند.

وی با اشاره به اینکه قیمت برنج داخلی در شمال کشور نرخ‌گذاری می‌شود و ما فقط خریداریم اضافه کرد: وقتی برنج طارم اعلا یا هاشمی درجه یک را ما به قیمت مصوب یا بیش از نرخ مصوب در شمال کشور می‌خریم چگونه می‌توانیم با نرخ مصوب ۶۵ هزار تومان در تهران به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: برای اعمال قیمت مصوب باید دولت برنج را در بخش توزیع با قیمت پایین‌تر، با احتساب سود ۳ درصد و کرایه حمل‌ونقل در اختیار بنکدار قرار دهد تا با نرخ ۶۵ هزار تومان در بازار تهران به فروش برسد در غیر این صورت نمی‌توان برنجی که در شمال با قیمت ۶۵ هزار تومان خریداری کرده‌ای با همان نرخ در شهرهای بزرگ به فروش برسانید.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری برنج پاسخگوی بازار نیست افزود: بنکدار نمی‌تواند با این قیمت‌ها برنج را بخرد و با نرخ مصوب بفروشد.


بیشتر بخوانید:

برنج، شکر و گوشت صدرنشین گرانی


برنج ایرانی ۹۰ هزارتومانی برای اقشار پردرآمد جامعه است

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور درباره اینکه آیا معیار قیمت برنج، نوع گران‌قیمت آن است که گفته شده به ۹۰ هزار تومان هم رسیده بیان کرد: اکنون برنج‌های درجه یک ایرانی با قیمت نزدیک ۹۰ هزار تومان به مصرف اقشار پردرآمد می‌رسد و ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم از برنج‌های متوسط و پرمحصول ایرانی مصرف می‌کنند که قیمت به مراتب کمتری دارند.

وی با بیان اینکه یک سوم برنج مصرفی کشور در داخل تولید و دوسوم وارداتی است افزود: اما با توجه به افزایش نرخ برنج ایرانی و خارجی در داخل کشور، اکنون برنج خارجی سهم دو سومی برنج مصرفی کشور را در بردارد.

حسنی تصریح کرد: پیش از این برنج خارجی از کشورهای هند، پاکستان، تایلند، آرژانتین، اروگوئه و امریکا تأمین و وارد ایران می‌شد اما اکنون به طور عمده از دو کشور هند و پاکستان تأمین می‌شود.

وی برنج‌های خارجی را کیفی دانست و اظهار داشت: در بحث برنج خارجی واحدهای نظارتی و استاندارد عملیات کنترل کیفیت را برعهده دارند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد اما کیفیت برنج خارجی برحسب میزان شکستگی تقسیم‌بندی می‌شود.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور گفت: اخیراً با افزایش نرخ برنج خارجی طی یک تا دو سال اخیر، گرایش مردم (خانوار ایرانی) نسبت به مصرف برنج ایرانی به طور مجدد افزایش یافته است و به طوری که عمده مصرف برنج خارجی به‌جز اقشار کم درامد در مراکز بزرگ بیمارستانی، پادگان‌ها و مکان‌های نظامی، دانشگاه و تالارها و رستوران‌ها به دلیل نحوه پخت و سهولت در عمل‌آوری مصرف می‌شود.

حسنی اظهار داشت: اما آنچه اخیراً در بخش خانوار رخ داده چرخش مصرف خانوارهای ایرانی از برنج هندی به ایرانی است. وی اضافه کرد: البته به تازگی مصرف برنج پاکستانی نیز به دلیل شباهت و پخت به برنج ایرانی در کشور افزایش یافته است.

طبق مصوبه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در یکم اسفندماه سال ۱۴۰۰ قیمت فروش برای مصرف‌کننده به منظور پیشگیری از افزایش بی‌ضابطه برای هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان، برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان، برنج هندی وارداتی ۳۰ هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی ۳۱ هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش ایرنا، وی اعلام کرده است قیمت برنج‌های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده به ازای هر کیلوگرم برنج هندی ۱۱۲۱ مبلغ ۲۴ هزار تومان، پاکستانی ۱۱۲۱ مبلغ ۲۵ هزار تومان و تایلندی مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

کد خبر 447862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =