برنت از ۱۰۰ دلار گذشت/ اوپک پلاس در خطر است

با آغاز معاملات هفتگی، قیمت انواع نفت خام با جهش روبه‌رو شد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ امروز دوشنبه بازارهای انرژی جهان در واکنش به ادامه بحران اوکراین شاهد افزایش قیمت انواع نفت خام، گاز طبیعی و بنزین بودند.

بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با بیش از ۴.۵ دلار (۴.۵۷ درصد) رشد به ۱۰۲ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت سبک آمریکا نیز با بیش از ۵ دلار (۵.۵۲ درصد) افزایش به ۹۶ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. همچنین سبد نفت اوپک در آخرین روز بررسی (جمعه ۶ اسفند) به ۱۰۱ دلار و ۲۲ سنت رسیده بود.

نگرانی از احتمال بروز وقفه در روند عرضه نفت و کاهش ذخایر تجاری نفت جهان از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود.

در همین حال به گزارش اویل پرایس، گرچه در بحران اوکراین تولیدکنندگان عربی نفت تاکنون از هیچ طرفی حمایت نکرده‌اند اما ممکن است با دخالت غرب، تولیدکنندگان نفت منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) تصمیم بگیرند به روسیه پشت کنند. در این صورت احتمال فروپاشی اتحاد اوپک پلاس وجود دارد.

از سویی، به گفته تحلیلگران، افزایش قیمت نفت خام به ۱۲۵ دلار دوباره آمریکا را وارد دوران رکود می‌کند. در حال حاضر نرخ تورم در آمریکا معادل ۷.۵ درصد است اما برخی نگران افزایش این رقم هستند. هجوم ارتش روسیه به خاک اوکراین با واکنش اقتصاد کشورهای غربی روبه‌رو شد و بانک‌ها و موسسات مالی روسیه تحت تحریم‌های اقتصادی غرب قرار گرفتند.

گفته می‌شود، اعمال تحریم بر صنعت نفت روسیه قیمت نفت خام را به ۱۲۵ دلار خواهد رساند که کاهش نرخ رشد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری از جمله پیامدهای آن است.

کد خبر 447778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =