آیا بخش انرژی روسیه تحریم می‌شود؟

قیمت جهانی نفت و طلا، با آغاز جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافت اما در ادامه کاهشی شد. با وجود این، اعلام خبر توافق آمریکا و اروپا برای قطع دسترسی روسیه به سوئیفت می‌تواند بر بازارها اثر بگذارد. در این میان، آیا نفت و گاز روسیه تحریم می‌شود؟ ایران تا چه حد می‌تواند از این فرصت برای حضور در بازارهای جهانی استفاده کند؟

به گزارش صدای بورس، آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، قیمت جهانی نفت و طلا را در بازارهای روز پنجشنبه پنجم اسفند صعودی کرد. به گونه‌ای که بهای معاملات نفت برنت، از ۱۰۰ دلار هم گذشت. قیمت گاز طبیعی در اروپا به دلیل حمله روسیه به اوکراین ۳۰ درصد افزایش یافت. طلا نیز از مزر ۱۹۰۰ دلار گذاشت.

با وجود این، قیمت‌ها در روزهای بعدی کاهشی شد. روز جمعه، قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار بازگشت و همچنان نیز در کانال ۹۰ دلاری است. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، قیمت گاز طبیعی نیز در قراردادهای آتی ماه مارس نسبت به روز قبل از آن کاهش یافت. طلا نیز به کانال ۱۸۰۰ دلاری بازگشت.

چرا قیمت جهانی نفت و طلا نزولی شد؟

اما دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار انرژی و طلا چه بود؟ مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی، شدت پایین تحریم‌های روسیه و عدم قطع ارتباط این کشور با سوئیفت را عامل این موضوع می‌داند.

او، در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز، در این مورد گفت: شدت تحریم‌های روسیه و نوع واکنش آمریکا روی همه بازارها تاثیر گذاشته است و در ادامه هم می‌گذارد.

دیبا افزود: بازارها منتظر قطع دسترسی روسیه به سوئیفت بودند. در آن صورت اقتصاد این کشور زمین‌گیر می‌شد اما چنین اتفاقی رخ نداد. این موضوع سیگنال آرامش‌بخشی را به بازارهای نفت، انرژی و مواد اولیه ارسال کرد.


بیشتر بخوانید: جنگ اوکراین، قیمت نفت و طلا را صعودی کرد


او گفت: البته آمریکا به اندازه چین و برخی کشورهای اروپایی، با افزایش قیمت انرژی مخالف نیست. این موضوع باعث افزایش تورم آمریکا نیز می‌شود اما این کشور تولیدکننده نفت است و می‌تواند با ذخایر خود در بازار تعادل ایجاد کند.

قطع دسترسی روسیه به سوئیفت

اما حالا آمریکا و کشورهای اروپایی پس از چند روز تردید و تعلل، در نهایت روز یکشنبه، هشتم اسفند یا چهارمین روز جنگ روسیه و اوکراین، دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوئیفت را قطع کردند.

قطع دسترسی به سوئیفت، تبادلات مالی روسیه را با چالش جدی مواجه و تحریم‌ها را جدی‌تر می‌کند. همچنین می‌تواند برای بازارهای مالی سیگنال افزایشی داشته باشد.

احتمال افزایش قیمت جهانی نفت و طلا

دیبا در این مورد توضیح داد: روز یکشنبه، با وجود تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت طلا و نفت در سایت‌ها نزولی بود. این موضوع برآورد منفی سایت‌ها و بازیگران بزرگ را از قیمت فردایی این دو کالا نشان می‌داد. به نظر می‌رسید بازارها در حال بررسی میزان جدیت و شدت قطع دسترسی روسیه به سوئیفت بودند.

او افزود: با وجود این، روز یکشنبه و پش از اعلام خبر مربوط به سوئیفت واکنش بازار کریپتو نزولی بود. قیمت بیت‌کوین کاهش یافت اما تتر صعودی شد. دلیل این موضوع را می‌توان اقدام بازیگران بازار به فروش و تبدیل دارایی خود به تتر دانست. در ادامه سرعت افزایش قیمت تتر کاهش یافت و به نظر می‌رسید از ترس معامله‌گران کاسته شد. بازار در محدوده‌هایی به ثبات رسید و بعضی خریداران باردیگر خرید رمزارزها را آغاز کردند.

دیبا گفت: در کل این خبر می‌تواند بازار نفت، مواد اولیه و طلا را در این هفته صعودی کند. به دنبال آن بازار کریپتو نیز احتمالا کاهشی می‌شود. افزایش قیمت مواد اولیه چون مس و روی می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار ایران داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: در عین حال، بازار کریپتو و طلا، روند معکوسی نسبت به هم دارند؛ اگر روند افزایش خریدها در بازار رمزارزها ادامه پیدا کند، احتمالا قیمت طلا و نفت چندان صعودی نباشد. اما اگر روند فروش کریپتو و تبدیل آن به تتر شدت یابد، قیمت‌ها هم در بازار طلا و هم نفت، افزایشی می‌شود.

دیبا ادامه داد: روسیه و اوکراین در حال مذاکره هستند. اگر گفتگوی آنها به مصالحه ختم شود، روند احتمالی افزایش قیمت در بازارهای انرژی، مواد اولیه و طلا متوقف می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: انرژی همچنان اهرم فشار روسیه در برابر اروپاست. اگر آمریکا بتواند با استفاده از پروژه ال.ان.جی، گاز خود را به آلمان منتقل کند، از تاثیرگذاری موضوع کاسته می‌شود و در طول زمان ممکن است محدودیت‌های بیشتری برای روسیه ایجاد شود.

آیا ایران می‌تواند جایگزین روسیه در بازار انرژی شود؟

با توجه به واکنش‌هایی که تا کنون غرب در برابر حمله نظامی روسیه به اوکراین نشان داده است، به نظر نمی‌رسد فعلا تحریم نفت و گاز روسیه در دستور کار باشد. اما اگر در روزهای آینده، این اتفاق رخ دهد، آیا ایران می‌تواند جایگزین روسیه در بازار انرژی شود؟

دیبا در لایو اینستاگرامی نجارت‌نیوز گفت: حتی اگر روسیه کاملا تحریم و برجام احیا شود، ایران نمی‌تواند بهره خاصی از تحریم احتمالی روسیه ببرد. به ویژه اینکه کشور سرمایه‌گذاری لازم را برای تولید و صادرات گاز انجام نداده است.

او در این مورد توضیح داد: ایران در طول سال‌های گذشته، می‌توانست زیرساخت‌هایی را در این زمینه ایجاد کند. اما از این موضوع غفلت کرده است. اکنون برآورد می‌شود که کشور به رقمی میان ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز نیاز دارد. تنها در این صورت است که مسیر صادرات کشور هموار می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی به تجارت نیوز گفت: ایران از نظر میزان ذخایر گازی در رتبه دوم جهانی قرار دارد اما حجم تولید کشور تنها کفاف نیاز داخل را می‌دهد.

او تاکید کرد: از نظر تکنولوژی‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای صادراتی نیز کشور در سال‌های گذشته عقب افتاده است. در این شرایط بعید است که بتواند نقش موثری در صادرات گاز جهان ایفا کند.

دیبا گفت: در این میان، تنها افزایش احتمالی قیمت نفت ممکن است به نفع ایران باشد.

کد خبر 447743

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =