قوز بالای قوز - ابهام پشت ابهام / سرنوشت نامعلوم

بودجه‌ای که هنوز به سند رسمی دخل و خرج سال آینده تبدیل نشده، حداقل ۵۰ درصد کسری دارد.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ وضعیت معاملات در اکثر گروه‌ها به نظر می‌آید تا پایان سال جاری تغییر محسوسی نداشته باشد و بیشتر سرمایه‌گذاران فعالیت بیشتر خود را در بازار سرمایه منوط به روشن شدن وضعیت آتی کرده‌اند.

مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: معاملات بورس تهران کماکان بر مدار ابهام و بلاتکلیفی قرار دارد؛ چون تمامی مواردی که باعث این بلاتکلیفی شده است سرنوشتشان همچنان نامعلوم است؛ در این میان تجاوز روسیه به اوکراین نیز مزید بر علت شده تا آینده همچنان مبهم‌تر شود و حتی سایه سنگینی بر توافق برجام داشته باشد. قیمت‌های جهانی نیز در برخی موارد با جهش روبه‌رو شده است.

وی افزود: از بعد داخلی نیز دولت لایحه بودجه را با انبوهی درآمد موهوم به مجلس فرستاد و نمایندگان نیز از هیچ فرصتی برای افزودن بر تعهدات و هزینه‌های آن چشم‌پوشی نکردند؛ به این ترتیب بودجه‌ای که هنوز به سند رسمی دخل و خرج سال آینده تبدیل نشده، دست‌کم ۵۰ درصد کسری دارد.


  • بیشتر بخوانید:

آغاز پرداخت عیدی بازنشستگان؛ از امروز


شهبازی تصریح کرد: به زعم کارشناسان تصویب این بودجه با کسری نگران‌کننده، به مثابه پرتاب بمب تورم به سال آینده است. همچنین وضعیت معاملات در اکثر گروه‌ها به نظر می‌آید تا پایان سال جاری تغییر محسوسی نخواهد داشت و بیشتر سرمایه‌گذاران فعالیت بیشتر خود را در بازار سرمایه منوط به روشن شدن وضعیت آتی کرده‌اند؛ هر چند وضعیت سودآوری شرکت‌ها به فرض عدم تغییر نامحسوس شرایط، قوانین و عوارض، وضعیت مطلوبی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: جذابیت قیمتی هم که در بازار وجود دارد کما فی سابق با توجه به نیاز نقدینگی در انتهای سال، احتمالا به فشار بیشتر عرضه خواهد افزود و در صورت عدم تقویت تقاضا ممکن است روزهای منفی شاخص در بازار ادامه‌دار باشد.

کد خبر 447641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =