پای یک توافق در میان است؟/ پیش‌بینی بازارها با بحران اوکراین/ با شایعه بخر با خبر بفروش

کارشناس بازار سرمایه گفت: توافق پنهانی بین اروپا، آمریکا و روسیه بوجود آمده که اجازه نمی‌دهد بحران اوکراین در روند بازار اتفاقی ایجاد کند بنابراین فعالان بازار خیال شان راحت است که قرار نیست اتفاق خاصی بیافتد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ شرایط کنونی بازار های جهانی به ثبات نسبی رسیده است و بیشترین التهاب بازارها برای هفته منتهی به حمله روسیه به اوکراین بود.

پای یک توافق در میان است؟/ پیش‌بینی بازارها با بحران اوکراین/ با شایعه بخر با خبر بفروش
اگر ۱۲۰ میلیون بشکه نفت
ایران در شرایط کنونی وارد
بازار شود،
قیمت نفت را به
زیر ۸۰ دلار می‌رساند

اگر نگوییم بر اساس یک توافق، اما می‌توان گفت در قالب یک چارچوب حمله روسیه به اوکراین انجام شده به شکلی که صادرات گاز و نفت از مسیر روسیه به اروپا حتی یک روز هم قطع نشد.

محمد رضا قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تاثیر بحران اوکراین بر بازار سرمایه در لایو اینستاگرامی صدای بورس گفت: همیشه می‌گویند با شایعه بخر با خبر بفروش، اگر بخواهیم با دید بازاری نگاه کنیم، قبل از بحران روسیه و نزدیک به زمان حمله روسیه شاهد افزایش قیمت نفت و طلا بودیم. در روز جنگ، نفت قیمت ۱۰۵ دلار در بشکه را تجربه کرد و اونس جهانی نیز به یک هزار و ۹۱۴ دلار رسید، قیمت طلا تا ۱۹۷۰ نیز افزایش یافت اما خیلی سریع عقب‌نشینی کرد. گاز منطقه‌ای نیز تا بالای ۱۰۰ سنت هم رسید.

اثر پذیری بازارهای جهانی از بحران اوکراین

وی افزود: روسیه در ۴۸ ساعت به کی‌یف پایتخت کشور اوکراین رسید و بر نیمی از این کشور مسلط شد. بازارهای جهانی از این رخداد، همچنان که هیجان گرفتند، تاثیر هم گرفتند.

قاسمی افزود: بحران اوکراین یک روزه نبود، اختلاف نظر و بحران بین روسیه و اوکراین از قبل وجود داشته و از ۶ ماه پیش جدی شد. این یعنی تهدیدها همواره بر منابع نفت و گاز وجود داشته است. به نظر می‌رسد برای کشوری همچون روسیه این جنگ، یک جنگ کوتاه مدت است.

روند صادرات به اتحادیه اروپا مختل نشده است

وی بیان کرد: در تجربه تاریخی جنگ‌های منطقه‌ای، داعش با فروش نفت به ترکیه و سایر کشورها، بر مناسبات نفتی جهان گذاشت. حال آنکه این بحران درگیری نفتی ایجاد نکرد، علاوه بر آن هیچ منابعی اضافه نشد و روند صادرات نفت به کشورهای اتحادیه اروپا نیز مختل نشده است.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: تحریم‌های اقتصادی واکنشی است که به حمله روسیه به اوکراین، عملکرد دوباره کرملین در مقابل انرژی به فاز بعدی بستگی دارد و آن اینکه تحریم‌های اقتصادی با چه زاویه‌ای است و کدام بخش از اقتصاد روسیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


بیشتر بخوانید

تاثیر بحران اوکراین بر بازار سرمایه ایران/ سمت و سوی صنایع بورسی


توافق پنهانی بین اروپا، آمریکا و روسیه

وی با اشاره به حمایت چین از روسیه گفت: چین در شورای امینت رای ممتنع داد اما نباید فراموش کرد که اگر بحران اوکراین به جنگ و دخالت ناتو بکشد (که بعید است)، باید شاهد تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی باشیم.

راز یک توافق پنهانی

قاسمی بیان کرد: توافق پنهانی بین اروپا، آمریکا و روسیه بوجود آمده که اجازه نمی‌دهد بحران اوکراین در روند بازار اتفاقی ایجاد کند بنابراین فعالان بازار خیال‌شان راحت است که قرار نیست اتفاق خاصی بیافتد.

وی ادامه داد: اگر ۱۲۰ میلیون بشکه نفت ایران در شرایط کنونی وارد بازار شود، قیمت نفت را به زیر ۸۰ دلار می‌رساند.

اهمیت گندم روسیه و اوکراین

کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ قیمت نفت، کامودیتی، دلار، میزان عرضه و تقاضا در محصولاتی همچون اوره در بازار سرمایه ایران تاثیرگذار است. اما مهمتر از موضوع بحران اوکراین موضوع تحریم‌ها است که می‌تواند بازار سرمایه ما را تحت تاثیر قرار دهد.

وی بیان کرد: ایران از روسیه و اوکراین گندم وارد می‌کند و با بحران ایجاد شده، هزینه دولت در کالاهای اساسی برای سال ۱۴۰۱ بالا می‌برد.

تاثیر بازار سرمایه روسیه از بحران اوکراین

قاسمی بیان کرد: بعد از حمله روسیه به اوکراین در بازار سهام روسیه، نیمی از شاخص ریخت. ارزش سهام غول‌های این بازار نصف شد، اما بازار سهام روسیه تعطیل نشد. این در حالی است که این کشور در یکی از بحران‌های امنیتی و اقتصادی، بازار سرمایه خود را تعطیل کرد. روسیه در بازار سهام خود دستکاری انجام می‌دهد و اعتقاد چندانی به باز بودن اقتصاد ندارد. البته شاید یکی از دلایل حمایت نکردن از بازار سهام توسط دولت، قیمت‌های بالای سهام شرکت‌های بورسی بوده است.

وی بیان کرد: روسیه می‌توانست در ارتباط با بحران اوکراین گروکشی کند و با توجه به فصل سرما زودتر جنگ را آغاز کند اما این کار را نکرد. آمریکا به دنبال آن بود که با تضعیف چین و روسیه تورم خود را کاهش دهد. اما به نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد جو سیاسی که آمریکا ایجا کرده را از بین ببرد.

تاثیر توافق بیشتر از بحران اوکراین

وی در ارتباط با بازار ایران گفت:‌ بازار سرمایه ایران طی یک سال و نیم به ارزندگی رسیده است. اگر جنگ زودگذر باشد و توافق‌ها حاصل شود، بازار در صنایع داخلی و کوچک موفق خواهد بود و با توافق نیز در صورتی که برنامه‌ریزی بلندمدت انجام شود، تمام صنایع سود خواهند برد.

التهاب با ادامه بحران

وی شرایط ایران را در صورت عدم ثبات اینگونه تشریح کرد: ادامه بحران می‌تواند بازار سرمایه را ملتهب کند، هرچند برای بازار کامودیتی‌ها می‌تواند اثر مثبت بر جا بگذارد. اگر ایران در دیپلماسی تجاری و اقتصادی درست عمل کند، می‌تواند از این فرصت برای صادرات استفاده کند.

وی همچنین در ارتباط با کمک رمزارزی به اوکراین گفت: در صورتی که رمزارز بتواند جانشین دلار شود، اثر بلندمدت می‌تواند داشته باشد.

کد خبر 447599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =