۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
نفت روسیه، تحریم نشده پرریسک!

مالکان نفت‌کش‌ها به دلیل نگرانی از این که محموله آتی آنها هدف تحریمهای احتمالی غرب به تلافی حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار بگیرد، تمایلی به عرضه کشتی های خود برای بارگیری نفت روسیه ندارند.

به گزارش صدای بورس، چندین کارگزار کشتی و مالک نفتکش به بلومبرگ گفتند از عرضه کشتیهای خود برای بارگیری نفت روسیه اجتناب می کنند.

دو سوم از صادرات نفت روسیه دریابرد بوده و از بنادر واقع در دریای سیاه و دریای بالتیک انجام می گیرد.

پس از این که روسیه روز پنجشنبه حمله نظامی به اوکراین را آغاز کرد، آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس وعده دادند دور دیگری از تحریمها را علیه مسکو تصویب کنند.

به گفته تحلیلگران، دور نخست تحریمها که دسترسی بعضی از بانکهای روسی به بازارهای بین المللی را قطع کرد و تحریمها علیه معاملات اوراق بدهی دولتی روسیه را گسترش بخشید، ضعیف بودند.


بیشتر بخوانید: نگرانی از جنگ اوکراین، قیمت جهانی طلا را بالا برد


هیچ کدام از تحریمهایی که در دور نخست از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا یا انگلیس اعلام شدند، بانکهای روسی مشارکت کننده در تجارت نفت و گاز روسیه را هدف نگرفتند و این موضوع بازار را آرام کرد که غرب صادرات انرژی کشوری که ۱۰ درصد در عرضه جهانی نفت سهم دارد و حدود ۴۰ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین می کند، هدف نخواهد گرفت.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا سه شنبه هفته جاری اظهار کرده بود تحریمهایی که در واکنش به دستور مسکو برای اعزام نیروهای نظامی به دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین، وضع شدند و ممکن است در آینده نزدیک اعلام شوند، جریان نفت و گاز را هدف نگرفته و نخواهند گرفت. ما مایل هستیم بازار توجه داشته باشد که نیازی به افزایش قیمت در حال حاضر وجود ندارد. با این حال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در صبح پنج شنبه باعث شد رهبران جهان وعده تحریمهای قوی گسترده علیه روسیه بدهند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد آمریکا و متحدان و شرکایش تحریمهای شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش اویل پرایس، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی اعلام کرد تحریمهایی که آماده می شوند، تاثیر سنگینی خواهند داشت. اقتصاد روسیه با فشار شدیدی روبرو شده است و این فشار اکنون تشدید خواهد شد.

کد خبر 447560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =