بهترین روش واگذاری سهام سرخابی‌ها چیست؟ / خروج کامل از چنگال دولت

بهترین شیوه واگذاری این است که ۱۰ درصد به‌صورت خرد در بازار عرضه شود. البته با تعهد دولت مبنی بر اینکه در سه ماه آینده ۹۰ درصد باقی مانده به سرمایه‌گذار واجد شرایط به‌صورت واقعی عرضه شود.

موضوع عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید در دو بخش بررسی شود، مورد اول اینکه آیا دولت می‌خواهد مدیریت این باشگاه‌ها را واگذار کند یا خیر. در حال حاضر دولت قصد دارد ۱۰ درصد از سهام این شرکت‌ها را با روش افزایش سرمایه از محل صرف سهام واگذار کند که ۵ درصد به هواداران یا همان سهامداران خرد و ۵ درصد باقی به کارکنان و پیشکسوتان اختصاص پیدا کند.

یعنی فقط ۱۰ درصد خصوصی و بعدا برای واگذاری کامل سهامشان تصمیم‌گیری شود که روش خوبی نیست و احتمالا مانند سایر شرکت‌های زیان‌دهی که دولت بخشی از آنها را فروخته و مدیریت را در اختیار داشته است این روش را تدوین کرده‌اند، دولت احتمال می‌دهد این باشگاه‌ها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی قطعی تا پایان سال ۱۴۰۱ خواهند داشت بنابراین می‌خواهد از این محل تأمین مالی را انجام دهد.
مورد دیگر اینکه این دو شرکت زیان‌ده با مدیریت دولتی نامنظم مخصوصا به لحاظ مالی هستند که همه افراد قبل از انتشار صورت‌های مالی به این موارد آگاه بودند. بدون واگذاری مدیریت سرخابی‌ها در آینده نزدیک، باشگاه‌ها و هواداران به هدف خود نمی‌رسند، احتمالا از واگذاری ۱۰ درصد ابتدایی این دو باشگاه استقبال خوبی خواهد شد چرا که هواداران و پیشکسوتان آن را خریداری می‌کنند اما تمام هدف این دو گروه این است که مدیریت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از چنگال دولت رها و وارد بخش خصوصی شود تا این بخش هم از پتانسیل‌های فراوان این دو باشگاه استفاده کند. بهترین شیوه واگذاری این است که ۱۰ درصد به‌صورت خرد در بازار عرضه شود. البته با تعهد دولت مبنی بر اینکه در سه ماه آینده ۹۰ درصد باقی مانده به سرمایه‌گذار واجد شرایط به‌صورت واقعی عرضه شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و شرکت‌ها از زیرمجموعه دولت خارج و تبدیل به نهاد خصوصی شوند احتمالا به مرور صورت‌های مالی آنها شفاف‌تر خواهد شد.

  • محمد خبری ‌زاد - عضو هیأت مدیره کارگزاری کارآفرین
کد خبر 447539

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =