عملکرد بازار سرمایه در هفته گذشته چگونه بود؟ / سایه توافق بر سر بازار

در بازارهای جهانی، نفت جهانی در قیمت‌های آتی ۹۹ دلار شده و تقریبا نفت صد دلاری به واقعیت تبدیل شد. ۲۳ ماه پیش قیمت نفت منفی را دیده بودیم، حالا صد دلار شده است. پالایشی‌ها اثر مثبت می‌پذیرند. قیمت محصولات پتروشیمی‌ها صعودی است.  

بازار هفته گذشته سر دوراهی برجام قرار گرفت و در انتظار به نتیجه رسیدن تحولات سیاسی است. خریدار قوی در بازار نیست، فروشنده‌ای هم در بازار نمانده و بازار به یک تعادل رسیده است.

کاهش ریسک‌ها
اخبار مثبت از برجام و واکنش دلار و نوسان در کانال ۲۶ هزار تومان و سیاست‌های بانک مرکزی در تثبیت نرخ دلار باعث کاهش ریسک در بازار سرمایه شده است. گزارش‌های ماهانه تا زمان تهیه این گزارش در حال انتشار است. در گروه الفینی شاهد رشد نرخ با وجود کاهش قیمت دلار هستیم. آریا فروش خوبی زد و رشد ۴۰ درصدی نسبت به ماه قبل داشت. جم پیلن نیز رشد نرخ خوبی داشت. لاستیکی‌ها با کاهش نرخ مواجه شدند. این موضوع احتمالا مانعی بر سوددهی شرکت‌های این صنعت خواهد شد. در گروه اوره‌ای، ارزان فروشی به نظر رو به پایان است. فروش بالای ۶۰۰ دلار به ثبت رسیده است. سیمانی‌های بورس نیز در حال فروش با قیمت‌های مناسب در بورس کالا هستند. گاز این صنایع هم وصل شده است. سایر صنایع نیز طی هفته شاهد وصل شدن گاز بودند. در گروه بانکی چند اتفاق مهم افتاده است. رای دیوان مبنی بر مالیات بر اساس اعلامی بانک مرکزی برگشت مالیات‌های عظیمی در این صنعت ایجاد خواهد کرد. همچنین ابلاغیه رهبری در خصوص عدم وضع مقررات برای وام‌های بانکی بود که فشار قابل توجهی را از سر بانک‌ها بر می‌دارد. «فزر» پس از عرضه‌های سنگین و گردش بیش از ۷۰ درصد سهامش، بار دیگر صعودی شد. خبر مهم در خصوص این شرکت حجم فروش ۴۴۰ میلیارد تومانی در بهمن بود که به بودجه سال ۱۴۰۰ خود نزدیک شد. همچنین در این فضا شرکت باما از خرید ۴۰۰ میلیارد تومانی سهام خبر داد که احتمالا صرف خرید و حمایت از شرکت‌های گروه خواهد شد.

بازار جهانی
در بازارهای جهانی، نفت جهانی در قیمت‌های آتی ۹۹ دلار شده و تقریبا نفت صد دلاری به واقعیت تبدیل شد. ۲۳ ماه پیش قیمت نفت منفی را دیده بودیم، حالا صد دلار شده است. پالایشی‌ها اثر مثبت می‌پذیرند. قیمت محصولات پتروشیمی‌ها صعودی است.
اوره بالای ۶۰۰ دلار و متانول ۳۳۰ تا ۳۵۰ دلار است. الفینی‌ها کف ۱۱۰۰ دلار دارند و برخی گریدها به۱۴۰۰ دلار رسیده است. روی ۳۶۰۰ دلار است و تثبیت شده، آلومینیوم ۳۳۰۰ دلار و مس به سختی در تلاش برای شکست ده هزار دلار است. اونس طلا بالای ۱۹۰۰ دلار معامله می‌شود. دلار نیما پایینی نداشته و ۲۴ هزار تومان معامله می‌شود. دلار آزاد تا ۲۶ هزار تومان کاهش یافت و برگشت.

بازار هفته
در اولین روز هفته، شاخص با کاهش جزیی در کانال یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد ماند. ارزش معاملات خرد حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی ۴۵۵ میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات خرد را نمادهای دارایکم و وبملت داشتند. در بازار روز شنبه با انتشار خبرهای مثبت برجامی، گروه‌های حمل و نقلی، بانکی و خودرویی بهتر از سایر گروه‌ها معامله شدند. اما در انتهای بازار عرضه‌ها تشدید شد. در بازار تقاضای زیادی حتی در گروه ریالی وجود نداشت و بازار در انتظار نتیجه مذاکرات برجامی و تحولات سیاسی است و در این میان تنش میان روسیه و اوکراین نیز تاثیرگذار است.


  • بیشتر بخوانید: 

۳ مزیت سزرمایه‌گذاری در صندوق‌ها / ریسک‌گریزان بخوانند


کاهش ارزش معاملات
بازار در اولین روز اسفندماه با افت ۷۷۸۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۷۴ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی حدود ۱۹۰ میلیارد تومان ثبت شد. نمادهای وبملت و فرابورس بیشترین ورود نقدینگی را داشتند و نمادهای فملی و فولاد بیشترین خروج را ثبت کردند. بازار روز یکشنبه تحت تاثیر کاهش نرخ ارز به کانال ۲۵ هزار تومان با کاهش و فشار فروش در نمادهای پالایشی و پتروشیمی همراه بود. اخبار مثبت و نزدیک شدن به توافق باعث تقاضا در گروه خودرویی و حمل و نقلی و بانکی شد. خبر مهمی که باعث افزایش حجم تقاضا در گروه بانکی شد، خبر معافیت تسعیر ارزی از مالیات و برگشت ذخایر بانکی‌ها بود.

بازار کم‌رمق
بازار روز دوشنبه با رشد حدود ۷۲۰۰ واحدی، منفی روز گذشته خود را پس گرفت و به سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان و ورود نقدینگی حقیقی ۴۳ میلیارد تومان را ثبت شد. شاخص چند روزی است که در این حوالی در حال نوسان است. بازار خنثی و بی رمق را شاهد بودیم که ناشی از بلاتکلیفی از روند مذاکرات و اخبار ضد و نقیضی از آن است.
گروه‌های ریالی معاملات بهتری نسبت به گروه‌های دیگر داشتند و می‌توان آنها به عنوان لیدرهای بازار در این روزها دانست. نرخ دلار نیز با توجه به اخبار مثبت برجامی تمایل به کاهش بیشتر نداشت. شفاف‌سازی‌هایی در گروه‌های بانکی از جمله ملت و نوین منتشر شد که باعث افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید شد. گروه‌های بانکی از نظر تکنیکالی در آستانه شکستن سقف‌های نزولی قبلی خود بودند.

توجه به پالایشی‌ها
در روز سه‌شنبه شاخص کل با رشد ۳۲۰۰ واحدی به کانال یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی حدود ۲۲۸ میلیارد تومان بود. خودرو و تجلی بیشترین حجم معاملات را داشتند. با اخبار ضد و نقیض از مذاکرات شاهد عرضه در گروه‌های ریالی بازار بودیم و گروه‌های بانکی و خودرویی با فشار فروش همراه شدند. گروه‌های پالایشی با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند. تقاضا در بین صنایع مختلف جابجا می‌شود. بازار روز سه‌شنبه در ابتدا با عرضه همراه بود ولی در انتهای بازار شاهد رنج‌های مثبت بودیم.

پایان سبز
در آخرین روز هفته بازار با ۳۴۰۰ واحد مثبت به کانال یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی حدود ۱۰ میلیارد تومان ثبت شد. بازار در ابتدا با تقاضا در اکثر گروه‌ها همراه شد و شاهد بودیم که گروه‌های خودرویی و شیمیایی‌ها و گروه‌های کوچکتر از جمله ساختمانی و سیمانی بهتر از سایر گروه‌ها معامله شدند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 447509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =