فاکتورهای اسفندماهی تاثیر گذار بر بورس / اقبال به سوی کدام نمادهاست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: روند کاهشی نرخ بهره‌ بین بانکی را می‌توان سیگنال مثبت اقتصاد کلان به بازار بورس در نظر گرفت.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ فشار عرضه به سبب تسویه اعتباری کارگزاری‌ها فاکتوری است که در اواخر بهمن و اسفندماه به شاخصه‌های منفی تاثیرگذار بر بورس اضافه شده است. از طرفی کاهش نرخ بهره بین‌بانکی نیز اثری مثبت بر بورس خواهد داشت. بررسی این موضوعات و تاثیر آن بر بورس ماحصل پیش‌بینی بازار سرمایه خواهد بود.

سید محمد رضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تحولات بازار سرمایه به صدای بورس گفت: سایه سنگین ریسک ذهنی کاهش قیمت دلار را می‌توان دلیل اصلی ضعیف بودن بازار سرمایه برشمرد. روند حرکت شاخص کل بازار سرمایه در ۲ هفته‌ گذشته، رنج و با حجم معاملات کم همراه بوده و حمایت‌های دستوری انجام شده نیز نتوانسته ورود پول حقیقی‌ها را به بازار سرمایه با خود همراه کند.

فشار عرضه به سبب تسویه اعتباری کارگزاری‌ها
کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ در حالی به روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم که فشار عرضه به سبب تسویه اعتباری کارگزاری‌ها، مزید بر علت‌ ریزش بازار شده است بنابراین همچنان تا پایان سال انتظار یک بازار ضعیف را خواهیم داشت.

سیگنال مثبت اقتصاد کلان به بورس
اعلمی به تاثیر نرخ بهره در بورس اشاره کرد و گفت: نرخ بهره‌ بین بانکی در ماه‌های گذشته تا ۲۱ درصد نیز رسید، بعد از آن شاهد روند کاهشی نرخ بهره در دو هفته گذشته بودیم به شکلی که نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ گذشته به ۲۰.۳۱ درصد رسید.
این روند کاهشی نرخ بهره‌ بین بانکی را می‌توان سیگنال مثبت اقتصاد کلان به بازار سرمایه در نظر گرفت.
این کارشناس بازار سرمایه با ابزار امیدواری از نتیجه برجام گفت: امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی و سهولت در کسب درآمدهای دلاری دولت، در الگوی تامین مالی دولت تغییری حاصل شود، به گونه‌ای که دیگر دولت برای جبران کسری بودجه خود احتیاج به انتشار اوراق مالی اسلامی نداشته باشد.

اعلمی گفت:‌ با برطرف شدن ریسک‌های سیستماتیکی همچون کاهش نرخ دلار، ثبات قیمتی نرخ ارز و بازگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه، شاهد یک بازار پررونق در سال جدید خواهیم بود.

اقبال به سوی نمادهای غیر دلاری

وی در پاسخ به این پرسش که توجه‌ها بیشتر به سمت چه گروه‌هایی است، گفت:‌ در حال حاضر به سبب انتظار ذهنی کاهش قیمت دلار ، توجه بیشتر سرمایه‌گذاران به نمادهای غیردلاری بازار سرمایه دوخته شده است.

کد خبر 447315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =