۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸

دو علامت اولیه سرطان در مدفوع شما !

سرطان روده باید به موقع تشخیص داده شود
دو علامت اولیه سرطان در مدفوع شما !

اگر می‌خواهید دو علامت هشدار دهنده اولیه سرطان که ممکن است در مدفوع هر فرد دیده شود و نباید نادیده گرفته شود را بشناسید، این گزارش را تا انتها دنبال کنید؛

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ روده یک لوله عضلانی توخالی است که از معده به مقعد می‌رود که برای تجزیه غذا و انتقال مواد زائد هضم نشده حیاتی است. سرطان روده اصولاً به سرطانی اطلاق می‌شود که از روده بزرگ شروع می‌شود. بسته به اینکه منشا آن کجاست، می‌توان آن را سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم نامید و علائم زمانی که فرد به توالت می‌رود ظاهر می‌شود. تعدادی از علائم وجود دارد که نشان دهنده وجود سرطان کولون یا رکتوم است. به جای احساس خجالت در مورد آن، باید آشکارا در مورد علائم آنها صحبت کرد تا تشخیص مناسب انجام شود و درمان مورد نیاز دنبال شود.

توجه به این نکته مهم است که سرطان روده قابل درمان است، به خصوص اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود. اما احتمال درمان کامل آن با پیشرفت و تبدیل آن به یک بیماری کامل کاهش می‌یابد. تشخیص و درمان زودهنگام واقعاً جان انسان‌ها را نجات می‌دهد و در اینجا علائمی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.


بیشتر بخوانید:

بیل گیتس: منتظر «بیماری همه‌گیر جدید» باشید! + فیلم


علائم هشدار دهنده کدامند؟

علائم سرطان کولورکتال در مراحل اولیه شامل کاهش وزن ناگهانی، مدفوع باریک نواری مانند، خونریزی مقعدی که می‌تواند به رنگ قرمز تیره یا روشن باشد و احساس ناراحتی که باعث می‌شود فرد احساس کند باید روده خود را تخلیه کند، اما در واقع هیچ چیز خارج نمی‌شود. سایر علائم این بیماری عبارتند از کم خونی، درد مداوم شکم و کاهش وزن غیرقابل توصیف. اگرچه این علائم می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های جزئی مانند زخم، هموروئید یا بیماری کرون باشد، اما در صورت مشاهده، لازم است که آنها را به یک متخصص پزشکی رساند.

برخی از علائم دیگر عبارتند از وجود خون در مدفوع، تغییر در زمان دفع منظم دفع، افزایش دفعات تخلیه روده یا یبوست. همچنین شامل یک توده ملموس در مسیر پشت یا معده، یا احساس نیاز به فشار در مسیر پشت است. علائم را می توان در مردان و همچنین زنان مشاهده کرد. مهم است که در مورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل خطر ساز کدامند؟

با وجود اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوان آن را برای ایجاد سرطان روده مشخص اعلام کرد، اما عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری کشنده را افزایش دهد. افراد سیگاری معمولا مستعد ابتلا به این بیماری هستند. افرادی که از قبل به بیماری‌هایی مانند کولیت اولسراتیو گسترده یا بیماری کرون در روده بزرگ برای مدت طولانی، حدود ده سال یا بیشتر مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده هستند. افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا هستند. مصرف کنندگان فعال و بیش از حد گوشت قرمز نیز مستعد ابتلا هستند.

غربالگری‌های منظم سرطان روده برای افرادی که یک یا چند مورد از این عادات یا شرایط سبک زندگی را دارند برای تشخیص زودهنگام این بیماری موثر است.

کد خبر 447285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =