قطر در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟

رئیس جمهور روز شنبه ایران را به مقصد قطر ترک کرد. رئیس جمهور قصد داشت در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که در قطر برگزار می‌شود، شرکت کند. اما هدف اصلی سفر رئیس جمهور و وزیر نفت به قطر چیست؟

به گزارش صدای بورس، رئیس جمهور و وزیر نفت شنبه به دوحه رفتند. یکی از اهداف این سفر، شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی است. امیر قطر پس از ۱۰ سال، رئیس جمهور ایران را دعوت کرده تا در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز، شرکت کند اما هدف سفر رئیس جمهور چیست؟

حسین حسین‌زاده، یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس درباره این سفر گفته: یکی از مناقشات اصلی روسیه با اروپا بحث گازرسانی این کشور است. تنش بین روسیه و اوکراین دوباره بحث صادرات گاز را طرح کرده و در حال حاضر فرصت‌طلبی و دیپلماسی قوی انرژی در حوزه گاز مهم است.

هدف اصلی سفر رئیس جمهور به قطر چه بود؟

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی هم در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: قرار است ایران روز دوم در اجلاس جی‌ئی‌سی‌اف شرکت کند و ایران در این اجلاس، اوپک گازی، یکی از سکان‌داران اصلی است.

او ادامه می‌دهد: مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز، متشکل از ۱۲ کشور است که هر سال دور هم جمع می‌شوند سیاست‌های خود را تعیین می‌کنند و هر سه سال یک‌بار هم انتخابات برگزار می‌کنند. حالا این دوره اجلاس در قطر برگزار می‌شود. ایران و روسیه هم بیشترین منابع گازی را دارند.


بیشتر بخوانید: تجارت ایران با قطر از دولت ششم تا سیزدهم تشریح شد


این مجمع، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران ایجاد شد. ششمین نشست سران این مجمع هم سوم اسفند، یعنی سه‌شنبه همین هفته در دوحه برگزار ‌می‌شود.

پدیدار بیان می‌کند: هر سه سال یک بار، این کشورها با یکدیگر تشکیل جلسه می‌دهند و سیاست‌های راهبردی خود را تعیین می‌کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی می‌گوید: هدف مهم ایران در این اجلاس خود قطر است. او می‌افزاید: وزیر نفت و رئیس جمهور قصد دارند تعاملات گازی جدید بین ایران و قطر را بررسی کنند. به جز این، درباره تولید و صادرات محصولات گازی مانند ال‌ان‌جی و ال‌پی‌جی با یکدیگر مذاکره و گفتگو کنند.

آن طور که پدیدار می‌گوید، قرار است ایران و قطر در حاشیه این اجلاس‌، مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری مشترک با قطر انجام دهد. این سرمایه‌گذاری برای تولید، توزیع و صادرات گاز است.

حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دلایل عدم سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی توضیح می‌دهد: باید با تلاش دیپلماتیک ضریب ریسک‌پذیری را بالا ببریم. در این صورت، سرمایه‌گذاران خارجی به کشور ما می‌آیند.

کد خبر 447245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =