۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
چشم‌ به‌ راه وین

در بودجه، عدم تقسیم سود مشمول معافیت مالیاتی شده است. این موضوع سبب سیاست عدم تقسیم سود می‌شود. در خصوص کالاهای خام، این بار اسم اوره و متانول و حتی شمش فولاد در قانون بودجه آمده است. در عین حال شاهد وضع مالیات بر سود اشخاص حقوقی هستیم.

بازار این روزها درگیر نااطمینانی در سیاست‌گذاری‌های دولت و مذاکرات برجامی، متعادل معامله می‌شود و تا مشخص نشدن نرخ دلار و ابهامات برجام خریدار و فروشنده قوی در بازار وجود ندارد. در شرایط ریسکی بازار اتفاقات مثبت مانند افزایش قیمت نفت و کامودیتی‌ها و کاهش نرخ بهره تاثیری در روند منفی بازار ندارد. P/E بازار سرمایه به ۷.۵ رسیده که به وضعیت حباب منفی قرار دارد.

در بودجه، عدم تقسیم سود مشمول معافیت مالیاتی شده است. این موضوع سبب سیاست عدم تقسیم سود می‌شود. در خصوص کالاهای خام، این بار اسم اوره و متانول و حتی شمش فولاد در قانون بودجه آمده است. در عین حال شاهد وضع مالیات بر سود اشخاص حقوقی هستیم. این موضوع می تواند تحول اساسی در بازار بدهی ایجاد کند و سبب رونق این بازار شود. البته خبری از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و ۹ میلیارد دلار در سال آینده تخصیص می یابد.

خطر برای بانکی ها
در یک مصوبه جالب در بودجه، شرکت‌های بورسی مکلف به پرداخت سود نقدی از طریق سجام شدند و در صورت عدم پرداخت مشمول ۲۰ درصد جریمه هستند. همچنین دولت برای تسهیل انتشار اوراق صندوق‌های بازنشستگی آستین بالا زده و تضمین صندوق‌های بازنشستگی را به منزله ضمانت بانکی اعلام کرده است. در مصوبه‌ای دیگر، بانک‌ها مکلف شدند نیمی از سپرده‌های جاری را تسهیلات قرض الحسنه بدهند، موضوعی که بخش سهم بانک از درآمدهای مشاع را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و آثار منفی بر درآمدهای مشاع بانک‌ها خواهد داشت. نحوه حمایت حقوقی‌ها از بازار مورد انتقاد برخی از فعالان قرار گرفته است؛ عمده انتقادات به حمایت از سهام بزرگ و بی‌توجهی به شرکت‌های کوچک است. سفارش‌های حمایتی سنگین در نمادهایی مانند فولاد و فملی خودنمایی می‌کند. گروه ومعادن فعال اصلی بازار است. تجلی مرزهای قیمتی را شکسته و به بیش از ۱۵۰ تومان رسیده و ومعادن از ۱۰۰۰ تومان فراتر رفته است.

سودها تقسیم می‌شود

کم کم مجامع شرکت‌های ۳۰ آذر هم از راه رسیده است. وسپه در مجمع خود سود خوبی تقسیم کرد و ۱۱۰ تومان سود نقدی داد. وضعیت زمین این شرکت نیز با گذشت بیش از یک دهه همچنان بلاتکلیف است. با این حال این شرکت برنامه افزایش سرمایه دارد. تاپکیش هم نیمی از سود را تقسیم کرد و در حال افزایش سهم شرکت‌های خارج از گروه و متمرکز کردن فعالیت‌ها است. شکام در مجمع خود، موضوع فعالیت تولید داروهای نهایی را افزود تا بتواند زنجیره ارزش خود را توسعه دهد. در اتفاقی مهم، پالایش سود نقدی داد. هر واحد پالایش ۶۰۰ تومان تقسیم کرد. از اخبار مهم دیگر این هفته ثبت افزایش سرمایه شستا است که در پرتفوی سهامداران نشسته است. انتظار می‌رود اوایل هفته آینده بازگشایی شود. گاز صنایع همچنان با قطعی همراه است و دلیل آن با وجود کاهش مصرف خانگی مشخص نیست. در حالی که فسبزوار همچنان قطعی گاز دارد، شلرد از وصل شدن گاز خبر داده است. آخرین عرضه اولیه که با اقبال کم بازار همراه بود، بیش از ۱۸ درصد رشد کرد و در آخرین روز کاری بیش از نیمی از شناوری آن دست به دست شد که بیش از ۱۷ هزار نفر خریدار نماد فزر بودند.


  • بیشتر بخوانید:

کاهش حاشیه سود ناخالص ایران یاسا


گاز؛ اروپا را داغ کرد
در نگاهی به بازارهای جهانی، قیمت‌های جهانی جالب توجه بوده است. نفت تا بیش از ۹۵ دلار رفت و اندکی پایین آمد. قیمت محصولات پتروشیمی چندان همگرا با نفت نبوده است. متانول و اوره کاهشی بودند. در الفینی‌ها هم خبری از رشد نیست. البته فولاد رشد خوبی کرد و در بالای ۶۰۰ دلار تثبیت شده است. طلا جهانی در پی تنش‌ها در اوکراین به بیش از ۱۸۸۰ دلار هم رسید. البته با فروکش کردن اختلافات در آخرین روز کاری هفته، اندکی قیمت کاهش یافت. قیمت روی بالای ۳۶۰۰ دلار و مس در محدوده ۹۹۰۰ و آلومینیوم بالای ۳۲۰۰ دلار تثبیت شده است. گاز در اروپا بار دیگر داغ شده و روند صعودی گرفته است.

نگاهی به بازارهفته
روز شنبه شاخص کل با کاهش جزیی در حوالی یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۲۹۴ میلیارد تومان ثبت شد. بازار خنثی و متعادلی داشتیم و گروه‌های معدنی و برخی نمادهای کوچکتر با تقاضا همراه بودند. نرخ سود بین بانکی باز هم کاهش یافت و به سطح ۲۰.۳۱ درصد رسید. بازارهای جهانی تحت تاثیر بحران اوکراین با افزایش تقاضا همراه شد. از دلایل پرعرضه بودن بازار روز شنبه می‌توان به ابهامات در خصوص توافق هسته‌ای و درگیری‌ها در اوکراین اشاره کرد. در دومین روز کاری هفته شاخص کل با ۸۰۳۶ واحد کاهش به کانال یک میلیون و ۲۷۶ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۲۶۰۰ و خروج نقدینگی حدود ۲۹۰ میلیارد تومان است. نمادهای میدکو، نوری، فملی، خودرو و ومعادن بیشترین تاثیر را جهت منفی کردن بازار داشتند. بازار در همان ابتدای وقت پرعرضه معامله شد. گروه زراعی و قندی با تقاضا همراه بودند. حمایت حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ مانند فارس باعث شد که شاخص کل منفی سنگینی را ثبت نکند.

سایه شایعات بر بازار
در سومین روز کاری هفته شاخص کل با ۷۳۶۱ واحد رشد به رقم یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۱۴۰ میلیارد تومان بود. اغلب گروه‌ها و صنایع با تقاضا همراه شدند. افزایش تقاضا به خصوص در اوایل و اواخر وقت دیده می‌شد. فلزی‌ها، معدنی‌ها، بانکی‌ها و خودروسازان و تا حدودی پتروشیمی‌ها و گروهی از کوچکترها از جمله قندی‌ها با تابلوی سبز مواجه بودند. از اتفاقات مهم می‌توان به تصمیم نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق در مورد قیمت نفت مفروض در سند مالی دولت را از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار و میزان فروش نفت را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و تصویب ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال آینده اشاره کرد. شایعاتی در مورد بن بست رسیدن برجام باعث رشد قیمت دلار شد که در نتیجه آن سهام دلاری با تقاضا همراه شدند. بازار تا اواخر وقت با تقاضا روبه رو بود و گروه‌های خودرویی و بانکی با تکذیب این شایعه معاملات بهتری نسبت به ابتدای وقت داشتند.

حمله منتفی، بازار آرام شد
در آخرین روز هفته شاخص کل با کاهش جزیی در سطح یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد ماند. ارزش معاملات خرد حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۳۴۵ میلیارد تومان ثبت شد. گروه معدنی و دارویی و تک سهم‌ها با تقاضای بیشتری همراه بود. از اخبار مهم می‌توان به رد حمله روسیه به اوکراین توسط نماینده روسیه اشاره کرد که می‌تواند باعث کاهش ریسک در بازار شود. در بازار هفته جاری با انتشار گزارش‌های بهمن ماه و حمایت‌های حقوقی‌ها می‌توان انتظار یک شوک مثبت برای تغییر روند منفی بازار داشت.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 447063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =