ظهور دوباره طالبان با صادرات ایران چه کرد؟

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان می‌گوید برای آنکه صادرات به این همسایه شرقی ادامه داشته باشد، دولت باید به بخش خصوصی اطمینان بدهد که مشکلی در فرآیند تجاری به وجود نخواهد آمد.

به گزارش صدای بورس، حسین سلیمی درباره آخرین وضعیت صادرات ایران به افغانستان، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته و با توجه تحولات سیاسی که در افغانستان روی داد، روند صادراتی ما نیز متوقف یا کند شد و عملا بسیاری از سرمایه گذاران برای ادامه فعالیت در این حوزه با تردیدهایی مواجه بودند اما این روند در ماه‌های گذشته تغییر کرده است.

وی با اشاره به سفر تعدادی از مقامات طالبان به ایران، تشریح کرد: با توجه به تحولات سیاسی، برای بسیاری از فعالان اقتصادی این اطمینان وجود نداشت که در صورت حضور در افغانستان باید با چه چیزی رو به رو شوند اما با توجه به وعده‌های طالبان برای بهبود اوضاع و به وجود آمدن شرایط لازم، صادرات از سر گرفته شده و مرزهای مشترک فعال هستند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، در ماه گذشته صادرات روندی شبیه به شرایط گذشته را پیدا کرده و می‌توان انتظار داشت که در سال آینده تعاملات تجاری با افغانستان به خود شکلی عادی بگیرد.


بیشتر بخوانید: حل مشکلات مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان بعد از ۳ سال بلاتکلیفی


سلیمی با بیان اینکه امروز یکی از اصلی‌ترین مشکلات صادرکنندگان ایرانی در افغانستان بحث بازگشت ارز است، تاکید کرد: تا سال‌های گذشته دولت افغانستان با کمک آمریکا، بخشی از ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کرد و امکان انتقال درآمدهای ایران به داخل وجود داشت اما امروز بسیاری از معاملات ما به شکل ریالی انجام می‌شود و از این رو بانک مرکزی باید با صادرکنندگان حاضر در افغانستان در ارتباط با بازگشت ارز همکاری کند.

به گزارش ایسنا، وی به پایگاه اتاق ایران گفت: فعالان اقتصادی باید به این موضوع توجه کنند که ما با مردم افغانستان طرف هستیم و در حوزه سیاسی صرفا به ایجاد امنیت و تضمین سلامت کالاها احتیاج داریم. اگر آنطور که مسئولان جدید افغانستان وعده داده‌اند امنیت لازم تامین شود، می‌توان انتظار داشت که صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری ایران به افغانستان ثبت شده و همین روند ادامه پیدا کند.

کد خبر 446679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =