مهمترین ریسک کارگزاری‌ها چیست؟/ سودآوری حمل‌ونقل دریایی و ۲ گروه دیگر

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک رفاه گفت: کاهش ارزش معاملات یکی از ریسکی‌هایی که می‌تواند صنعت کارگزاری را تحت تاثیر قرار دهد چرا که سودآوری کارگزاری‌ها را دچار مشکل می‌کند.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ در حالی که ریزش‌های مکرر بازار سرمایه ترس و بی‌اعتمادی را بر بورس مستولی کرده است، گزارش‌های ۹ ماهه خبر از سودآوری و آتیه روشن گروه‌های بورسی می‌دهد. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بسیاری از سهام‌ها ارزندگی فوق‌العاده‌ای دارند و با برجام می‌توانند پرش به سوی سودآوری داشته باشند.

عباس کشوری، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک رفاه در ارتباط با ریسک صنعت کارگزاری‌ها گفت: کارگزاری‌ها واسطه بین خریداران و فروشندگان سهام و کارمزد محور هستند. هرچقدر ارزش معاملات بازار افزایش پیدا کند به طور قطع کارگزاری‌ها درآمدزایی بیشتری خواهند داشت. بنابراین یکی از ریسکی‌هایی که می‌تواند صنعت کارگزاری را تحت تاثیر قرار دهد، کاهش ارزش معاملات است چرا که درآمد و سودآوری کارگزاری‌ها را دچار مشکل می‌کند.

اگر سبدگردان‌ها به بلوغ برسند

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تاثیر سبدگردان‌ها در بورس تصریح کرد: در کل دنیا سرمایه‌گذاری‌ها از طرف کسانی که حرفه‌ای نیستند به شکل غیرمستقیم و توسط سبدگردان‌ها انجام می‌شود. این گونه سرمایه‌گذاری می‌تواند جلوی هیجان‌های کاذب را بگیرد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک رفاه گفت: زمانی که سبدگردان‌ها به بلوغ کامل برسند، خرید و فروش‌های هیجانی کمتر می‌شود و رفتار منطقی را به جای رفتار هیجانی بر بازار حاکم می‌کند.


بیشتر بخوانید:

هفت پروژه «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» در «فملی»


عدم تحلیل‌پذیری بازار سرمایه

وی از مهم‌ترین چالش‌هایی که گریبانگیر بازار سرمایه است، به عدم تحلیل‌پذیری بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تحلیل‌پذیری بازار متاثر از عکس‌العمل بازار نسبت به متغیرهای بنیادی و اقتصادی است که وضعیت این متغیرها نیز به خاطر برخی ابهامات، مشخص نیست.

گزارش‌های مثبت ۹ماهه و بازار گرفتار ترس

وی افزود: با اینکه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها بسیار خوب بود و شرکت‌ها از حاشیه سود خوبی برخوردار بودند اما به نظر می‌رسد بازار گرفتار ترس، بی‌اعتمادی و یک هیجان ناشی از ابهامات بازار است.

وی با اشاره به تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه گفت: تا زمانی که روند نرخ ارز مشخص نشود، ترس و بی‌اعتمادی نسبت به بازار سرمایه وجود دارد و جهت گیری بازار سرمایه نامشخص خواهد بود.

کشوری بیان کرد: ترس از قیمت‌گذاری دستوری، نرخ خوراک و نرخ سوخت بر ابهامات بازار سرمایه افزوده و یک ترس برای فعالان بازار سرمایه برای تصمیم گیری بورسی به‌وجود آورده است.

گروه خودرو، بانک و حمل‌ونقل دریایی خوش آتیه و سودآور

وی در ارتباط با تاثیر توافق بر بورس گفت: در فاز نهایی از بُعد کوتاه‌مدت توافقات می‌تواند بر صنعت خودرو، بانک و حمل‌ونقل‌های دریایی و بیمه‌ها تاثیر مثبت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک رفاه بیان کرد: در میان‌مدت به نظر می‌رسد توافق‌ها بر صنعت پتروشیمی، فلزات و شرکت‌های صادرات محور تاثیر مثبت بگذارد زیرا این صنایع در زمان تحریم‌ها به خاطر تخفیفات زیاد و هزینه‌های حمل بالا به دلیل دور زدن تحریم‌ها مجبور بودند با بازارهای دسته چندم تبادلات اقتصادی داشته باشند که با توافقات، این صنایع می‌توانند وضعیت خوبی را در میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند.

پیش‌بینی بازار سرمایه در آینده

وی در ارتباط با پیش‌بینی بازار سرمایه در آینده گفت: سهام از جمله دارایی‌هایی است که در مقایسه با دارایی‌های موازی خود ارزان‌تر معامله می‌شود. اگر ابهامات برطرف شود و توافق حاصل شود و بار تحریم‌ها برداشته شود، به نظر می‌رسد وضعیت خوبی را با توجه به ارزندگی سهام برای بازار سرمایه آینده داشته باشیم.

کد خبر 446539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =