نرخ رشد نقدینگی در آذر به ۴۱.۴ درصد رسید

گزارش بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی آذر ماه ۱۴۰۰ بیانگر کاهش نرخ رشد نقدینگی برای دومین ماه متوالی است.

به گزارش صدای بورس، طبق آمار بانک مرکزی درباره متغیرهای پولی، حجم نقدینگی در پایان آذر، به ۴۴۲۶.۹۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. نرخ رشد حجم نقدینگی در آذرماه در شرایطی به رقم ۴۱.۴ درصد رسیده است که در مهر و آبان ۱۴۰۰ به ترتیب ۴۲.۸ و ۴۲ درصد بوده که بیانگر تداوم روند کاهشی این نرخ برای دومین ماه متوالی است.

در آذرماه امسال، خالص دارایی‌های خارجی سیستم بانکی به رقم ۶۹۸.۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به آذر سال قبل، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در این ماه با رشد ۲۸.۶ درصدی نسبت به آذرماه سال قبل، به رقم ۴۹۳.۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری به رقم بیش از ۲۰۴۵ هزار میلیارد ریال در آذرماه امسال رسیده که نسبت به آذرماه سال قبل، ۴۱.۱ درصد رشد داشته است.


بیشتر بخوانید: هشدار اتاق بازرگانی درباره خطر جدی پیش روی اقتصاد ایران


در بخش خالص دارایی داخلی مشاهده می‌شود که در آخرین ماه پاییز امسال خالص دارایی داخلی به رقم ۳۷۲۸.۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به آذرماه سال گذشته، ۴۳.۴ درصد بیشتر شده است.

وضعیت پایه پولی در پایان پاییز ۱۴۰۰

تغییرات پایه پولی در آخرین ماه پاییز ۱۴۰۰ نشان از رشد ۳۷.۶ درصدی پایه پولی نسبت به آذرماه سال گذشته و رسیدن به رقم ۵۶۰.۸۶ هزار میلیارد تومان دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رشد این متغیر در تیرماه امسال و در آخرین ماه‌های کاری دولت دوازدهم به بالاترین رقم خود یعنی ۴۲.۶ درصد نیز رسیده بود که با شروع به کار دولت سیزدهم و با اتخاذ سیاست عدم استقراض از بانک مرکزی روند کاهشی را در پیش گرفته است.

کد خبر 446442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =