کاهش یا افزایش نرخ دلار؟

حفظ نرخ‌ها در سطوح فعلی و در پایان سال آتی افزایش اندک تا محدوده ۳۰ هزار تومان محتمل به نظر می‌رسد.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ در صورت ادامه دار بودن تصمیمات فعلی در خصوص بخش صنعت، انرژی و مالیات، به نظر می‌رسد کاهش عرضه دلار در داخل و افزایش نرخ دلار اجتناب ناپذیر باشد.

الهه ظفری، مدیر تحلیل تامین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: نرخ دلار تحت تاثیر صنعت، در توازن بین صادرات محصول نهایی و مواد مصرفی تغییر پیدا می‌کند و همچنین به ذخایر ارز موجود در بدنه اقتصاد وابسته است.
وی افزود: از آنجا که صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین صنایع ارزآور در کشور به شمار می‌آید و در حال حاضر با توجه به نرخ بالای خوراک گازی در این صنعت و برآوردهای جهانی از قیمت انرژی، به نظر می‌رسد درصد بالایی از واحدهای تولید محصولات پتروشیمی، با توجه به فاکتورهای توجیه پذیری اقتصادی، با کاهش تولید روبه‌رو باشند، می‌توان نتیجه گرفت با کاهش تولید در صنعت پتروشیمی کاهش صادرات و در نتیجه آن، کاهش ورود ارز به کشور اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه در صورت ادامه دار بودن تصمیمات فعلی در خصوص بخش صنعت، انرژی و مالیات، به نظر می‌رسد کاهش عرضه دلار در داخل و افزایش نرخ دلار اجتناب ناپذیر باشد.

بحث بعدی، وضعیت توافق ایران با جامعه بین‌المللی است که در سناریوهایی می‌تواند ورود ارز به داخل را تقویت کند.
ظفری بیان کرد: نکته مهم در این خصوص کسری شدید بودجه دولت است که در صورت ورود دلار به داخل، با چالش‌های زیادی در کاهش نرخ روبه‌رو می‌شویم، اما تاثیر روانی برجام را نمی‌توان در روند معاملات نادیده گرفت.
مدیر تحلیل تامین سرمایه بانک ملت عنوان کرد: به طور کلی حفظ نرخ‌ها در سطوح فعلی و در پایان سال آتی افزایش اندک تا محدوده ۳۰ هزار تومان محتمل به نظر می‌رسد.

کد خبر 446321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =