خبری خوش برای سهامداران پالایش و دارا یکم/  اصلاح بودجه به نفع بورس

بند ۲ اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر مثبتی برای سهامداران دارا یکم و پالایش است.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ برای جبران کسری بودجه‌ای ۱۴۰۱ حساب ویژه‌ای بر روی بورس باز شده بود، با توجه به فرار سرمایه از این بازار مالی و اعتراضات گسترده کارشناسان و فعالان معدنی و صنعتی، دولت مجبور به عقب نشینی شد و اصلاحاتی برای بخش بورس لایحه بودجه در نظر گرفت. ریاست جمهوری اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد. در این اصلاحیه که به تصویب هیئت وزیران نیز رسیده، موضوعات مهمی همچون انتشار اوراق مالی اسلامی، صندوق تثبیت، عرضه اولیه، نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی در دستور کار قرار گرفته است. یکی از اساسی‌ترین موضوعات مربوط به ETF های دولتی است که برای سهامداران پالایش و دارا یکم خبر خوشی است.

در بخشی از این اصلاحیه آمده است:

۲- متن زیر به عنوان بند(م) به تبصره (۵) الحاق می‌شود.

بند م- دولت مجاز است معادل ۱۰ درصد از کل وجوه حاصل از عرضه اولیه هر سهم متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه در روز عرضه اولیه را به منظور انجام عملیات بازارگردانی همان سهم، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار کارسازی کند.

اصلاحیه‌ای که خبر مثبتی برای بازار سرمایه است

فرهاد جوانمردی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: در بند ۲ اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است دولت مجاز است معادل ۱۰ درصد از کل وجوه حاصل از عرضه اولیه هر سهم متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه در روز عرضه اولیه را به منظور انجام عملیات بازارگردانی همان سهم، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار کارسازی نماید. این موضوع خبر مثبتی است و می‌تواند اثرات مثبت بیشتری نیز داشته باشد.

وی در توضیح این بند گفت: باید به صندوق های دولتی همچون دارا یکم و پالایش یکم که در گذشته عرضه شده اند و اکنون با مشکل روبرو هستند، به ارزش روز بازگشایی، این ۱۰ درصدها را اختصاص دهند تا روند معاملات آنها تصحیح و تسهیل شود. چرا که اگر این وجه قابل توجه در اختیار بازارگردان قرار گرفته شود، به حجم معاملاتی که در این نمادها انجام می شود، کمک می‌کند.

جوانمردی گفت:‌ در اینصورت اعتماد مناسبی ایجاد می‌شود و بازارگردان به صورت هوشمندانه و با استفاده از این منابع می‌ تواند نقدینگی لازم در حدود ارزش ذاتی آن سهم و یا صندوق را ایجاد کند.

اصلاحیه‌ای به نفع ETF های دولتی

جوانمردی گفت:‌ در اینصورت اعتماد مناسبی ایجاد می‌شود و بازارگردان به صورت هوشمندانه و با استفاده از این منابع می‌ تواند نقدینگی لازم در حدود ارزش ذاتی آن سهم و یا صندوق را ایجاد کند. به عنوان مثال در حال حاضر که برای بازارگردانی سهم هایی همچون دارا یکم و پالایش یکم مبالغی مناسب اختصاص داده نشده، ارزش این سهم به میزان قابل توجهی نسبت به ارزش ذاتی خود فاصله دارند در حالی که نباید این اتفاق بیافتد چون تنها دارایی این ۲ صندوق دارایی‌های بورسی است و دارایی غیربورسی ندارند و نباید فاصله بین ارزش ذاتی و قیمت بازار آنها زیاد باشد اما چون بازارگردان ندارند و بازارگردانی هوشمند نسبت به این ۲ صندوق صورت نمی پذیرد، ارزش ذاتی آن فاصله قابل توجهی با قیمت بازار دارد و تمامی سهامدارانی که این ۲ صندوق را خریداری کرده اند به میزان قابل توجهی در زیان هستند. در یک جمع بندی می‌توان گفت این اصلاحیه بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ می تواند به عرضه‌های موفق دولت کمک کند.


بیشتر بخوانید:

اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ به نفع کیست؟ / نتیجه اعتراضات به مجلس رسید


متن کامل اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱

- متن زیر به عنوان جز (۵) به بند (و) تبصره (۵) الحاق می‌شود.

جز (۵) - در راستای صیانت از ثبات بازار سرمایه، دولت موظف است جهت انتشار اوراق مالی اسلامی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، بخشی از سهام متعلق به خود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را با رعایت مقررات مربوط به توثیق اوراق بهادار در بازار سرمایه به مدت سه سال نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کند. صندوق بازار سرمایه مجاز است نسبت به انتشار اوراق اسلامی به پشتوانه سهام توثیق شده دولت اقدام کند. سود اوراق مالی اسلامی منتشره توسط صندوق تثبیت، از محل منابع این صندوق به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود. تعداد، نوع و نحوه ارزش گذاری سهام متعلق به دولت که به موجب این حکم در وثیقه قرار می‌گیرد، توسط کمیته بند(و) تبصره (۵) این قانون تعیین می شود.

۲- متن زیر به عنوان بند(م) به تبصره (۵) الحاق می‌شود.

بند م- دولت مجاز است معادل ۱۰ درصد از کل وجوه حاصل از عرضه اولیه هر سهم متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه در روز عرضه اولیه را به منظور انجام عملیات بازارگردانی همان سهم، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار کارسازی کند.

۳- منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی و مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به تاسیسات عمومی با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی (حداکثر۵۰ هزار ریال) و نرخ گاز سوخت معادل ۴۰ درصد خوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر به مبلغ ۲۰ هزار ریال) و قیمت سوخت صنایع سیمان ۱۰ درصد نرخ پتروشیمی‌ها (حداکثر ۵ هزار ریال)

۴- مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از مبلغ ردیف (۵) قیمت دریافتی ها (منابع) جدول تبصره (۱۴) و مبلغ ۴۰۰ هزار میلیارد ریال از ردیف ۲۴ قیمت پرداختی‌ها (مصارف) کاهش می‌یابد.

کد خبر 446189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهادرخان GB ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 0
    چه خبرخوشی .تشکرازآقای رئیسی.
  • بهاره فیضی IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 0
    خدا کنه،انشالله بی صبرانه منتظر آن روز هستیم
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      0 0
      به نظر میرسه اتفاقی خوب در راه باشه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 0
    هیچ وقت بلایی که دولت روحانی بر سر بورس آورد فراموش نشدنی است الانم قرار نیست کسی کاری از پیش ببره ما موندین و این بدبختی
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 0
    آقای خاندوزی لطفا اونایی که سهام آزاد و‌فروختند از سال ۹۹‌اونم‌واریز کنید ممنون‌ لازم دارم پول فروشندگان از سال ۹۹واریز کنید خب