سود سهام عدالت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان!

آنطور که رئیس سازمان خصوصی سازی می‌گوید کل سود سهام عدالت سه برابر شده است، بنابراین مبلغ سود دریافتی سهامداران نیز باید سه برابر شود. دارنده سهام یک میلیون تومانی مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان سود دریافت می‌کند.

به گزارش صدای بورس، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از افزایش میزان سود سهام عدالت شرکت‌های حاضر در سبدسهام عدالت در سال ۱۳۹۹ خبر داده است.

حسین قربان‌زاده اعلام می‌گوید: براساس محاسبات، احتمالا تا پایان سال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود.

بنا بر اظهارات او، جمع سود سال ۹۸ که سال گذشته به حساب سهامداران پرداخت شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال این عدد به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

۲ گزاره اشتباه درباره سود سهام عدالت

در اظهارات قربان‌زاده دو گزاره ضد و نقیض وجود دارد. اول این که پس از آزادسازی سهام عدالت از خرداد سال قبل، دیگر این سهام در اختیار سازمان خصوصی‌سازی نیست. در واقع سازمان خصوصی‌سازی نمی‌تواند از شرکت‌ها درخواست کند که سود خود را به سازمان بدهند تا سازمان به حساب سهامداران واریز کند.


بیشتر بخوانید: سود سهام عدالت بیشتر از یارانه نقدی


از خرداد پارسال سهامداران سهام خود را به دو روش مستقیم و غیرمستقیم آزادسازی کرده‌اند. مدیران سابق سازمان خصوصی‌سازی نیز در سال گذشته اعلام کردند که آخرین سودی که این سازمان به حساب سهامداران واریز می‌کند، سود سهامداران در سال ۹۸ است.

عبارت خلاف واقع دوم در خصوص مبلغ سود سهام عدالت است. از آنحایی که قربان‌زاده می‌گوید جمع کل سود سه برابر پارسال است، قاعدتا باید میزان دریافتی سهامداران نیز سه برابر شود.

در سال گذشته برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی مبلغ ۳۷۰ هزار تومان سود واریز شد، البته این مبلغ ۹۰ درصد کل سود بود و ۱۰۰ درصد آن حدود ۴۱۱ هزار تومان برآورد می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، اگر میزان سود واریزی را همان ۳۷۰ هزار تومان فرض کنیم، با سه برابر شدن جمع کل سود، کسی که سهام عدالت یک میلیون تومانی دارد باید امسال یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان سود دریافت کند. همچنین فردی که برگه سهام ۵۳۲ هزار تومانی دارد باید در امسال مبلغ ۶۰۰ هزار تومان سود بگیرد.

در واقع رئیس سازمان خصوصی سازی میزان افزایش کل سود را سه برابر اعلام کرد اما میزان سود واریزی را کمتر از دو برابر افزایش داد.

کد خبر 446160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =