پیش‌بینی بورس تا پایان ۱۴۰۰/ در این گروه‌ها سرمایه گذاری کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: در گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها، p/e ttm بازار سرمایه به عدد زیر۷ برای شرکت‌های بورسی و حدود ۸ برای فرابورس رسیده است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ مهدی خیره دست کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تحولات بازار سرمایه تا پایان سال گفت: تا کنون کلیه شرکت‌هایی که سال مالی آنها ۲۹ اسفند است، گزارش ۹ ماهه عملکرد خود را روی کدال بارگزاری کرده‌اند. در این گزارش‌های ۹ ماهه، p/e ttm بازار سرمایه به عدد زیر۷ برای شرکت‌های بورسی و حدود ۸ برای فرابورس رسیده است.

تامین مالی از بازار سرمایه با اخزا

وی با بیان اینکه دولت در حال تامین مالی از بازار سرمایه با انتشار اوراق خزانه اسلامی (اخزا) است، افزود: دولت برای جبران کسری بودجه همچون دولت قبل به دنبال انتشار اوراق مشارکت است. به دلیل پایین بودن p/e اوراق مشارکت نسبت به p/e بازار سرمایه، اقبال سهامداران به سوی این اوراق بیشتر است و با کوچکترین شوکی در بازار شاهد هستیم سرمایه‌ها تبدیل به اوراق مشارکت می‌شود.

خیره‌دست گفت: این اوراق یک ساله و نرخ سود آن حدود ۲۲.۸ درصد سالانه است، یعنی با p/e حدود ۴.۳ که به معنای بازده بدون ریسک آن است. همچنین وزارت اقتصاد و دارایی این اوراق را تضمین کرده است. این p/e از عدد ۳۷ در مرداد ۹۹ تاکنون به طور میانگین به حدود ۷.۵ رسیده است.

گزارش‌های سه ماهه بازار را جذاب‌تر می‌کند

خیره دست بیان کرد: حال اگر گزارش‌های زمستان از نظر سودآوری منتشر شود، p/e میانگین بازار باز هم کاهش پیدا می‌کند و این نسبت جذاب‌تر می‌شود؛ اما مشکل کنونی بازار سرمایه نبود نقدینگی برای حمایت از سهام است که اگر فشار فروش باز هم ایجاد شود، صندوق تثبیت برای چندمین بار باید کمک کند.

گروه‌های پیشرو بورسی تا پایان سال

وی پالایشگاهی‌ها،خودرویی‌ها، صنایع غذایی، کشت‌وصنعت‌ها و شرکت‌های تولید دانه‌های روغنی را گروه‌های پیشرو بورسی تا پایان سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: تا پایان سال اگر تصمیمات خلق‌الساعه گرفته شود، مسلما بازار نوسانی خواهد بود مگر اینکه دولت در تصمیمات خود از کارشناسان زبده و پیشکسوتان بازار سرمایه مشورت بگیرد.

پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان سال ۱۴۰۰

کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با پیش‌بینی شاخص کل بورس تصریح کرد: شاخص کل بورس در محدوده کنونی خواهد بود و منتظر گزارش‌های ۱۲ ماهه و سیاست دولت و بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ سود خواهد ماند.

صندوق تثبیت بازار سرمایه چاره‌ساز خواهد بود؟

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود اخزا و نرخ بهره بین بانکی به نفع اقتصاد و بازار سرمایه خواهد بود، گفت: صندوق تثبیت می‌تواند در گذر از بحران کنونی با برنامه‌ریزی درست و استفاده از نظر کارشناسان باتجربه و مدیریت درست منابع موثر باشد.

خیره دست در ارتباط با سایر بازارهای مالی گفت: سودآوری بورس در مقابل سایر بازارها تا پایان ۱۴۰۰ به تصمیمات تیم دولت و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجلس بستگی دارد.

کد خبر 445912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    1 0
    ممنون از گزارشهای بورسی شما ازقول کارشناسان