۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
خزان بازار بهاری ندارد

شاخص کل در دومین روز بهمن ماه با ۲۴۰۰ واحد مثبت در کانال یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد قرار گرفت اما اغلب نمادهای بازار افت قیمت داشتند و شاخص هم وزن بورس و شاخص کل فرابورس با کاهش مواجه شدند.

در بازار سهام این روزها گزارشات سهام و قیمت‌های جهانی و رسیدن به کف‌های حمایتی خود هیچ‌کدام تأثیر ندارد. ترس و بی اعتمادی و خروج پول از سهام و تزریق دربازارهای کم ریسک باعث شده است که بازار به اخباری مانند افزایش قیمت نفت و همینطور گزارشات شرکت‌ها واکنش نشان ندهد.

در ابتدای هفته با خبر عضو کمیسیون انرژی و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درباره شمولیت مالیات بر درآمد صادراتی شرکت‌های تولید کننده متانول، اوره و پلی‌اتیلن در لایحه بودجه سال بعد، باعث واکنش شدید منفی بازار به این خبر شد. در آخرین روز هفته در مصوبه هیأت دولت برای حمایت از بازار، موضوع سقف قیمت گاز طبیعی برای حوزه فولاد و پتروشیمی و سایر صنایع توسط دولت نهایی شد و ۵۰۰۰ هزار تومان برای نرخ خوراک و ۲۰۰۰ تومان برای نرخ سوخت در نظر گرفته شد و توانست بخشی از نگرانی بازار سرمایه برطرف شود.

حال ناخوش صنایع

در گزارش‌های فصلی شاهد عملکردهای عالی برخی در کنار فاجعه آمیز برخی دیگر بودیم. فاسمین در پاییز حدود ۸۰ تومان به ازای هر سهم ساخت، در مقابل فروی تنها ۲ تومان ساخت. سنگ آهنی‌ها در پاییز عملکردهایی ضعیف‌تر از تابستان داشتند. در فولادی‌ها، گزارش فولاد و فخوز قابل ملاحظه بود. کاوه کمتر از برآوردها سود ساخت و ارفع کاهش سودآوری را به ثبت رساند. فملی نیز خطی سود ساخته است. متانولی‌ها از جمله ضعیف‌ترین گزارش‌های بازار بودند. زاگرس در پاییز عملا چیزی نساخته و حتی قیمت گاز را پایین‌تر زده است. حال و روز اوره‌ای‌ها هم بهتر نیست. فروش‌های پایین این شرکت‌ها به قیمت‌های ۳۰۰ دلاری سبب شده تا با گاز گران، سود پاییز یک فاجعه تمام عیار باشد. در حالی که انتظار می‌رفت جهش قیمت جهانی اوره، سبب رشد سود این شرکت‌ها شود، اما نتیجه عکس داد و ابهامات این فروش ارزان همچنان وجود دارد.
پارس هم جهش سودآوری داشته، چرا که قیمت میعانات به تبع قیمت نفت جهش کرد. اما الفینی‌ها کاهش نسبی سودآوری داشتند. آریا، جم، شاراک همگی کاهش قیمت داشتند. نوری نیز عملکرد ضعیف داشت که دلیل اصلی آن افزایش قیمت خوراک توسط نفت بوده است.
پالایشی‌ها اما درخشان‌ترین گزارش‌های بازار بودند. این شرکت‌ها بین ۱.۵ تا ۲ برابر فصل قبلی سود ساختند. P/E ttm شتران به کمتر از ۴ رسیده و در شپنا و شبندر زیر ۵ شدند. کرک اسپرد، رشد قیمت دلار و رشد قیمت نفت در این موضوع مؤثر بوده است.


  • بیشتر بخوانید:

قیمت جهانی نفت همچنان در حال صعود


روانکارها عملکرد ضعیفی داشتند. همگی سود پاییز کمتری از تابستان داشتند. شسپا درآمد صادراتی خود را مشمول مالیات کرده است و کاهش شدید سود داشته است. در گروه لاستیکی، پکرمان پاییز را زیان ساخت، گویا شرکت فقط تولید می‌کند و منافع سهامداران جایگاهی برای مدیران شرکت ندارد. زیان خودرویی‌ها برخلاف انتظار و با وجود رشد قیمت خودرو در پاییز بیشتر شد. هر خودرو در خساپا با ۲۵ درصد زیان و در ایران خودرو با بیش از ۱۰ درصد زیان فروخته می‌شود.
زغال‌سنگی‌ها هم تا نصف شدن سود پیش رفته‌اند. دلیل اصلی آن کاهش قیمت فولاد و افزایش بهای تمام شده بوده است. در نیروگاه‌های کشور نیز سود همچنان نزولی است. بفجر در پاییز چیزی نساخت، سود مبین هم نزولی بود.

تقاضا بر عرضه حاکم شد

شاخص کل در دومین روز بهمن ماه با ۲۴۰۰ واحد مثبت در کانال یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد قرار گرفت اما اغلب نمادهای بازار افت قیمت داشتند و شاخص هم وزن بورس و شاخص کل فرابورس با کاهش مواجه شدند. ارزش معاملات خرد حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان و ۲۷۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار را شاهد بودیم. از اخبار مهم این روز آزاد شدن سهام افزایش سرمایه فملی و بازگشایی تجلی بود. بازار سهام پرتقاضا آغاز کرد ولی به تدریج عرضه‌ها بر تقاضا غلبه کرد و در انتهای بازار از مثبتی بازار گرفته شد.
در دومین روز هفته شاخص کل با ریزش ۲۵ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد قرار گرفت. حجم معاملات حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان و خروج پول حقیقی ۷۸۷ میلیارد تومان بود. بازار متعادل در ابتدای وقت با خبر مالیات بر صنعت پتروشیمی با فشار عرضه همراه شد و یکی از ریزش‌های بازار را شاهد بودیم.
در روز دوشنبه بازار سهام با ۲۱ هزار واحد کاهش به سطح یک میلیون و ۲۳۴ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان و ۳۹۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار را داشتیم. افت قیمت پتروشیمی‌ها و مالیات براین گروه و نرخ خوراک و سوخت، جو منفی را بر کل بازار حاکم کرده و سهام از هر گروهی را با کاهش قیمت مواجه کرده است. در روز سه‌شنبه بازار با ریزش ۲۶ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۲۰۸ هزار واحد ایستاد و ارزش معاملات خرد در حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۱۱۵۰ میلیارد تومان بود. بازار در ابتدای وقت با فشار عرضه همراه بود و در نمادهای فولاد و فملی شاهد حمایت حقوقی‌ها بودیم. شاخص کل به محدوده حمایتی ۱۲۰۰ رسید و باعث افزایش ارزش معاملات شد.
انتشار اخباری در خصوص اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ سوخت صنایع باعث شد که روند بازار در انتهای بازار عوض و صف فروش در شاخص سازها جمع شود.
در آخرین روز هفته شاخص کل سبز پوش با رشد ۲۱ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحد بسته شد. ارزش معاملات خرد حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حدود ۸۱ میلیارد تومان بود. در آخرین روز هفته مصوبات هیآت دولت برای حمایت از بورس مطرح شد و در آن سقف‌گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت به‌صورت ۵۰۰۰ هزار تومان برای نرخ خوراک و ۲۰۰۰ تومان برای نرخ سوخت در نظر گرفته شد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 445801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =