۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کارد به استخوان رسید

دهه هشتاد که بیشتر در مجامع شرکت می‌کردم فضا به مراتب از آنچه اخیرا در حال باب شدن است معقول‌تر بود و به هیچ وجه رفتارهای خشن به‌صورت فیزیکی وجود نداشت.

در گذشته درگیری‌های مجامع به شکل تنش‌های اخیر نبود، اما همیشه در مجامع درگیری‌های تقسیم سود وجود داشت و این موضوع پای ثابت همه مجامع است؛ گاه بیشتر و گاه کمتر که نباید این مسئله را با درگیری‌های اخیر یکی دانست.
دهه هشتاد که بیشتر در مجامع شرکت می‌کردم فضا به مراتب از آنچه اخیرا در حال باب شدن است معقول‌تر بود و به هیچ وجه رفتارهای خشن به‌صورت فیزیکی وجود نداشت. شاید جدی‌ترین دعوایی که در گذشته به یاد دارم، بحث‌های داغ سهامداران با مدیران در مجمع سرمایه‌گذاری بانک ملی بابت خریداری صنایع دریایی ایران صدرا بود، در مجامع خودروسازان هم گاها اعتراضاتی بود اما تمام دعواها مبتنی بر کلام و در دستور جلسه بود نه به‌صورت دعواهای خیابانی و انگشت‌شمار اخیر. البته در دهه ۸۰ برخی مجامع هم بودند که به‌واسطه حضور چند فرد شناخته شده در بازار سرمایه ملتهب می‌شد و حضورشان در مجامع عموما همراه با شکل‌گیری تقابل‌های کلامی ‌بود.
گاها شنیده می‌شد که افراد یاد شده با این رویه به دنبال انتفاعات شخصی بودند و حتی مطرح بود که برخی از آنان از مدیران حقوقی‌ها بابت به هم نریختن مجمع و سخت نکردن کار رئیس مجمع باج‌گیری کردند که به مرور و با تدابیر اندیشیده شده چنین قضایایی از بین رفت. واقعیت این است که مردم هم به لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند و هم شرایط بازار سرمایه توقعات آنها را برآورده نکرده و این شرایط بازار جنبه فرسایشی پیدا کرده بنابراین به نوعی آستانه تحمل سهامداران پایین آمده است. از سوی دیگر جریاناتی که در برخی شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، به درستی یا اشتباه، منطبق با انتظارات سهامداران نبوده و از ترکیب حس بی عدالتی یا اجحاف در کنار پایین آمدن سطح تحمل شاهد شکل‌گیری درگیری‌ بوده‌ایم. البته موضوع در یکی از مجامع ابعاد متفاوتی داشت و درگیری‌های به وقوع پیوسته ریشه در مسائل مرتبط با حاکمیت شرکتی داشت. طبیعتا مهم‌ترین چیزی که بیشترین تأثیر را ‌ در بهبود فضای مجامع داشته باشد، اجرای دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر «آیین نامه حاکمیت شرکتی» است که به صورتی جامع و کامل به حفظ منافع تمام سهامداران از زوایای متفاوت می پردازد.
در کنار این موضوع افزایش شفافیت، تشریح بیشتر قضایا، بیان مطالب به زبان ساده و سعه صدر از عواملی است که می‌تواند از بروز چنین تنش‌هایی جلوگیری کند. نمی‌توان راهکار واحدی برای تمامی تنش‌های اخیر در نظر گرفت طبیعتا یکی از مسئولیت‌های سازمان بورس این است که از منافع سهامداران خرد حمایت کند، فضای سالم کسب و کار را در بازار سرمایه توسعه دهد و از این شرایط صیانت کند. به اعتقاد بنده، پیگیری اجرای جدی‌تر اصول حاکمیت شرکتی از سوی سازمان بورس بخش مهمی از آین اهداف را پوشش خواهد داد.

  • حسین بوستانی - مدیرعامل سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر
کد خبر 445797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =