سهامداران ۷۴ درصد شرکت‌ها گرفتار در گرداب زیان

بازار سرمایه که طی ماه های اخیر روند نزولی پرشتابی را پشت سرگذاشته است، این روزها سهامداران خود را از تدوام این روند فرسایشی و تحمیل ضرر و زیان سنگین بر آن ها خسته و ناامید کرده است.

شهربانو جمشیدی - صدای بورس؛ سرمایه گذارانی که در سال های نه چندان دور همچون سال ۹۸ و پنج ماهه ابتدایی سال گذشته در صف های طولانی دریافت کدبورسی در شرکت های کارگزاری سعی در پیشی گرفتن از یکدیگر داشتند و برای سرمایه گذاری هر چه زودتر در بورس سر از پا نمی شناختند، اکنون از اینکه هر روز شاهد آب شدن سرمایه خود هستند به ستوه آمده اند و به دنبال فرصتی مغتنم هستند تا اندک سرمایه باقی مانده خود را سریعتر از بازار سرمایه خارج کنند.

بر اساس این گزارش، روند کاهشی قیمت سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه در حالی از مرداد سال گذشته آغاز شده و تا کنون ادامه دارد که سرمایه گذاران این بازار با شکست رکودهای تاریخی در افت شاخص کل بورس غافلگیر شده اند و با گذشت بیش از یک سال از شکل گیری این روند بارقه های امید برای تغییر مسیر بازار سهام در دل سهامداران از بین رفته است.

در این گزارش در ابتدا مروری خواهیم داشت به روند شاخص کل بورس و دلایل عمده شکل گیری و تدوام این روند در دوره از ابتدای مرداد سال ۱۳۹۹ تا پایان دی ماه امسال و در ادامه شرکت هایی که با بیشترین افت ارزش سهام در این مدت مواجه شده اند، معرفی شده است. این بررسی ها نشان می دهد که سهامداران حدود ۷۴ درصد از شرکت های فعال در بازار سرمایه در دوره مذکور در گرداب زیان گرفتار شده اند.

شاخص کل

بر اساس این گزارش، بیشترین افت شاخص کل بورس در دوره مورد اشاره در تاریخ ۲۶ مرداد سال گذشته با تجربه افت حدود ۸۹ هزار واحدی معادل منفی ۴.۷۱ درصد رخ داده است. این اتفاق که در تاریخ معاملات ۵۳ ساله بازار سرمایه بی سابقه بوده است، درست پس از گذشت یک هفته از وعده حسن روحانی رییس جمهور وقت کشور در خصوص اجرای برنامه های کارآمد جهت ایجاد گشایش در امور اقتصادی کشور و تشویق آحاد مردم جهت سرمایه گذاری در بورس آن هم در سقف قیمت سهام شرکت ها و گذر از یک دوره صعودی پرشتاب رقم خورده است. بر این اساس، اغلب کارشناسان و اهالی بازار سرمایه بر این باورند که عدم تحقق وعده های رییس جمهور نقش بسزایی در شروع روند نزولی بازار سرمایه ایفا کرده است.

در کنار آن، منتفی شدن عرضه اولیه واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری دارا دوم در تاریخ تعیین شده نیز در سقوط تاریخی بورس و کاهش نماگر بازار سرمایه بی تاثیر نبوده است.

در این شرایط، به نظر می رسد نادیده انگاشتن اهمیت بازار سرمایه در رشد اقتصادی و تعالی کشور از سوی دولتمردان و تصمیمات خلق الساعه و نادرست مدیران ارشد بازار سرمایه در کنار عدم حمایت سرمایه گذاران حقوقی از سهام شرکت ها هر یک دست به دست هم دادند تا سهامداران هر چه بیشتر متحمل زیان شوند و رفته رفته اعتماد آن ها به متولیان بازار و پتانسیل های بورس برای رشد و سودآوری به عنوان اصلی ترین موضوع سرمایه گذاری از بین برود.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس از ابتدای مرداد ۱۳۹۹ تا ۳۰ دی ماه امسال از محدوده یک میلیون و ۹۰۱ هزار واحد به یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد رسیده است و حدود ۳۳ درصد افت را به ثبت رسانده است.

سهامداران ۷۴ درصد شرکت‌ها گرفتار در گرداب زیان

گفتنی است، بیشترین افت شاخص کل طی دوره مورد بررسی در روز های پایانی مرداد سال گذشته ثبت شده است.

سهامداران ۷۴ درصد شرکت‌ها گرفتار در گرداب زیان

بازدهی قیمت

طبق اطلاعات موجود، ۸۰۲ شرکت و صندوق سرمایه گذاری در دوره مورد اشاره در بازار سرمایه معامله شده است که از این میان ۵۹۳ شرکت معادل ۷۴ درصد از کل شرکت های فعال در بورس کاهش ارزش سهام را ثبت کردند و ۱۸۷ شرکت با رشد قیمت سهام همراه شدند. همچنین معاملات سهام ۲۲ شرکت بدون ثبت بازدهی مثبت یا منفی پایان یافته است.

سهامداران ۷۴ درصد شرکت‌ها گرفتار در گرداب زیان

بیشترین بازدهی منفی در این دوره توسط صندوق سرمایه گذاری سپهر کاریزما در کنار شرکت هایی همچون نیرو محرکه، داروسازیی تولید دارو، ایران ارقام و داروسازی زهراوی رقم خورده است.

سهامداران ۷۴ درصد شرکت‌ها گرفتار در گرداب زیان

۱۶ شرکت بازدهی منفی ۸۰ تا ۸۵ درصد

در کنار آن، می توان به شرکت های رادیاتور ایران، گروه صنعتی سدید، قند ثابت خراسان، تامین ماسه ریخته گری، سایپا آذین، بیمه میهن، سرمایه گذاری سایپا، سرمایه گذاری توسعه آذربازیجان، سرمایه گذاری شاهد، گسترش سرمایه گذاری ایرانیان، لیزینک صنعت و معدن، داروسازی کوثر، سیمان لار سبزوار، مخابراتی ایران، کابل سازی شهید قندی و صنایع نسوز توکا اشاره کرد که مجموعه های مذکور بازدهی منفی ۸۰ تا ۸۵ درصدی را محقق ساخته اند.

۷۴ شرکت بازدهی منفی ۷۰ تا ۸۰ درصدی

مجموعه های نیروگاه زاگرس کوثر، کمباین سازی، کشتیرانی ایران، توسعه بین المللی ساختمان، نیروگاهی جهرم، کشت و صنعت دشت خرمدره، توسعه بین المللی پدیده شاندیز، سرمایه گذاری توسعه و عمران اردبیل و ... با افت قیمت سهام ۷۰ تا ۸۰ درصد مواجه شدند.

۸۱ شرکت بازدهی ۶۰ تا ۷۰ درصد

روند معاملات شرکت های تلیسه نمونه، سرمایه گذاری استان کرمانشاه، گروه اقتصادی کرمان خودرو، ایران خودرو، شیر پاستوریزه پگاه فارس، چدن سازان، عمران و توسعه شاهد و ... با ثبت بازدهی منفی ۶۰ تا ۷۰ درصد سپری شده است.

۱۰۷ شرکت بازدهی ۵۰ تا ۶۰ درصد

شزکت های لیزینگ ایران و شرق، عطرین نخ قم، سرمایه گذرای استان کرمان، بیمه زندگی خاورمیانه، آذرآب، سیمان ایلام، آلومرا، فارسیت اهواز و ... در جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر کسب بازدهی منفی ۵۰ تا ۶۰ درصدی قرار می گیرند.

۳۱۰ شرکت بازدهی منفی کمتر از ۵۰ درصد

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات مجموعه هایی همچون سبحان انکولوژی، سرمایه گذاری گروه بهشهر، داروسازی قاضی، بانک دی، پارس خزر، بیمه دی، فولاد سپید فراب کویر، سرمایه گذاری ساختمان نوین، افرانت، شیمیایی سینا، زرین معدن آسیا و ... با کاهش کمتر از ۵۰ درصدی ارزش سهام خاتمه یافته است.

کد خبر 445732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    بسیار خوب