شیوه پرداخت یارانه نقدی چه تغییری می‌کند؟

در حال حاضر سوال مردم این است که بالاخره مبلغ یارانه‌های جدید که دولت وعده آن را می‌دهد، چه قدر است.

به گزارش صدای بورس، یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد.

در روزهای اخیر بود که میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از افزایش منابع بخش هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت که با تصویب کمیسیون تلفیق منابع بخش هدفمندی در سال آینده به ۵۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اما با این شرایط، این سوال مطرح می‌شود که مبلغ یارانه نقدی برای سال جدید چه قدر خواهد بود و هر خانواده چه قدر یارانه دریافت می‌کند؟

در پی مصاحبه ای با علیرضا شهباری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پرداخته است؛ وی در رابطه با مبلغ یارانه‌ها گفت: در مورد یارانه نظرات مختلفی وجود دارد اما هنوز در کمیسیون تلفیق در مورد آن بحث وجود دارد و به نتیجه نرسیده است. هم در راستای حذف ارز ترجیحی و درآمدی که ایجاد می‌شود و هم یارانه‌ها، نظرات مختلفی وجود دارد که هیچ یک قطعی نیست. اینکه به چه افرادی داده شود، میزان آن چه قدر باشد و به چه صورت باشد، هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. باید در کمیسیون جمع‌بندی شود و به صحن بیاید تا در مورد آن تصمیم اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید:

یارانه نقدی در حکم نوعی رشوه است


وی در پایان گفت: یارانه ۱۳۰ تا ۵۰۰هزار تومانی که مطرح می‌شود، تنها در حد صحبت است و هنوز میزان آن مشخص نیست.

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کند و ۱۷۳ هزار تومان نیز یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

در بودجه یارانه نقدی دو نکته وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنیال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست. از یک طرف بودجه دو یارانه ادغام شده و از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است

احتمالا قصد دولت این است که این دو یارانه را در هم ادغام کند. با پرداخت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یکجا، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته باقی می‌ماند که به گفته او به صورت بن خرید کالا در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

به گزارش منیبان، مبلغ کوپن خرید کالا کمتر از قیمت۱۰ کیلو برنج ایرانی است، احتمالا یک خانوار چهار نفره با کوپن ۴۵۰ هزار تومانی بتواند چند کیلو مرغ و چند کیلو برنج بخرد.

کد خبر 445719

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جنس کوپنی به بازار بر می‌گردد

    جنس کوپنی به بازار بر می‌گردد

    سه مقام ارشد دولتی از احیا کالابرگ و بازگشت ایران به اقتصاد کوپنی خبر می‌دهند. سید احسان خاندوزی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف از توزیع ۴۰۰ هزار تومان کالابرگ و تامین اقلام ضروری مردم به نرخ شهریورماه سال ۱۴۰۰ خبر دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =