خبر خوب مقطعی برای سهام پتروشیمی‌ها/ سهامداران خرد بخوانند

کارشناس بازار سرمایه گفت: خبر تغییر نرخ جدید گاز طبیعی بازخورد مثبت ولی مقطعی بر سهام پتروشیمی‌ها خواهد داشت.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ امروز سه شنبه (پنجم بهمن ماه) جلسه‌ای با حضور حسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با انجمن‌های پتروشیمی و فولاد، وزارت نفت، صمت، سازمان برنامه و بانک مرکزی در خصوص قیمت گاز طبیعی برای خوراک و سوخت برگزار شد.طی تصمیماتی که در جلسه گرفته شد، سقف قیمت خوراک ۵۰۰۰ تومان (صادراتی ایران به ترکیه) و سقف قیمت سوخت ۲۰۰۰ تومان (۴۰ درصد خوراک) در ادامه سال و سال آتی است.

در تمام سندهای چشم انداز و برنامه‌های توسعه ای از «گاز» به عنوان برگ برنده یاد شده است. فعالان و صاحبان صنایع بر اساس این مزیت در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده، بعضا تجهیزات و تکنولوژی‌ها خریداری کرده‌اند. در طول سال‌های گذشته در بخش مدیریت اکتشاف، استخراج و استحصال اغماض‌هایی شده است و اکنون ایران با وجود داشتن میادین گازی غنی با بحران گاز روبرو است.

بخشی از این بحران دامان پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها را گرفت، به شکلی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعتراض به فرمول تعیین نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۱ (۴هاب) خواستار تغییر این فرمول شد.در نهایت جلسه امروز سقف قیمت خوراک و سوخت را مشخص کرد اما صورت مسئله بالا بودن قیمت گاز همچنان مطرح است.

نرخ خوراک چند؟

فرهاد جوانمردی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص نرخ جدید گاز طبیعی برای خوراک و سوخت به صدای بورس گفت: در این جلسه سقف قیمت خوراک ۵۰۰۰ تومان (صادراتی ایران به ترکیه) و سقف قیمت سوخت ۲۰۰۰ تومان (۴۰ درصد خوراک) در ادامه سال و سال آتی تعیین شد. این تعیین قیمت خبر خوبی است به خصوص نسبت به قبل که این نرخ خوراک و سوخت سقف نداشت.


بیشتر بخوانید:

رئیس بورس به معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت نامه داد


تاثیر نرخ جدید گاز طبیعی برای خوراک و بورس
وی در ارتباط با تاثیر نرخ جدید گاز طبیعی برای خوراک و سوخت بر بورس گفت: این خبر بازخورد مثبت ولی مقطعی بر سهام پتروشیمی‌ها خواهد داشت اما در بلندمدت اثر نخواهد داشت و دلیل اصلی ریزش‌های بورسی و سهام پتروشیمی نبود امید به بازار سرمایه و خروج سرمایه خرد است.

استفاده از هاب اروپا برای تعیین نرخ گاز برای خوراک منطقی نیست
جوانمردی افزود: برای تعیین نرخ جدید گاز طبیعی برای خوراک، نحوه محاسبه گاز خوراک به ۴ هاب وصل است که ۲ هاب در اروپا قرار دارد و قیمت بالایی با توجه به هزینه حمل دارند که استفاده از آن به عنوان مبنا در ایران منطقی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: صنعت پتروشیمی ارزآورترین صنعت بورسی کشور است. قانون گذار و دولت باید شرایط صادرات این محصولات را تسهیل کند نه اینکه با ایجاد محدودیت شرایط مانع ارزآوری این صنعت شود.

صنعتی ارزآور در سایه تحریم‌ها
وی با اشاره به سودآوری صنعت پتروشیمی گفت: این صنعت در سایه تحریم‌ها ارزآور است و فراموش نکنیم اکثر سهامداران این صنعت سهامداران سهام عدالت و صندوق های بازنشستگی هستند، بنابراین ثروت عمومی محسوب می‌شود که در صورت کاهش ارزش سهام آن، عموم مردم دچار ضرر می شوند.

مالیات بر قیر، متانول، اوره، پلی اتیلن

کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به وضع عوارض صادراتی توسط مجلس بیان کرد: بر اساس بند «ت» تبصره عوارض و مالیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که در آن موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن مشمول مالیات می‌شود، این تصمیم می‌تواند مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

کد خبر 445671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    خیلی خوب نوشته شده