۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
حقوق بازنشستگان کم می‌شود؟

دبیر اجرایی خانه کارگر خرم آباد گفت: کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس سهم سازمان تامین را در سال آینده تنها هزار میلیارد تومان نسبت به امسال افزایش داده است.

به گزارش صدای بورس، محمدحسن موسیوند، دبیر اجرایی خانه کارگر خرم آباد با بیان اینکه برای امسال صرفا ۸۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی در بودجه دیده شده است، گفت: «با توجه به استمرار جرای متناسب‌سازی و ضرورت تکمیل متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ بر مبنای اعاده ۷۵ درصدی نسبت به سال ۹۹ تا سقف ۱۰۰ درصد، انتظار داریم که سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گیرد اما کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس سهم سازمان را در سال آینده تنها هزار میلیارد تومان نسبت به امسال افزایش داده است.»

وی افزود: «این در حالی است که از مجموع ۸۹ هزار میلیارد تومانِ در نظر گرفته شده برای سازمان تامین اجتماعی از بابت رد دیون دولت، مجلس روی پرداخت ۶۹ هزار میلیارد تومان در قالب سهام، تا پایان امسال اصرار دارد و تا این لحظه تصمیمی برای واگذاری ۲۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده، اعلام نشده است. در دولت گذشته مقرر شد که از مجموع ۸۹ هزار میلیارد، ۲۰ هزار میلیارد تومان سهام هلدینگ «صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس» به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود. با توجه به نقش این شرکت در تامین خوراک انرژی کشور، پلیمر و... از قرار گرفتن نام این شرکت در فهرست واگذاری‌های سال ۱۴۰۰ خشنود بودیم.»

دبیر خانه کارگر خرم‌آباد افزود: «با این حال زنگنه، وزیر سابق نفت در دولت دوازدهم، از انجام این واگذاری جلوگیری کرد. در کل به شدت نگرانیم که در مهلت باقی مانده تا پایان سال، روند واگذاری سهام شرکت‌ها به سازمان به سرانجام نرسد؛ البته امیداریم که کل این ۸۹ هزار میلیارد تومان، واگذار شود و اگر این اتفاق نیفتد حداقل تکلیف ۶۹ هزار میلیارد تومان، به صورت قطعی پایان سال روشن شود.»


بیشتر بخوانید:

هزینه‌های درمان کارگران و بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟


بازنشستگان در انتظار ترمیم معیشت

موسیوند با بیان اینکه برخلاف اینکه ادعا شده واگذاری ۶۹ هزار میلیارد تومان سهام قطعی شده و امور واگذاری در انجام است، هنوز سهام هیچ یک از شرکت‌ها به صورت قطعی به سازمان تامین اجتماعی منتقل نشده است، گفت: «این در حالی است که بازنشستگان در انتظار ترمیم معیشت خود هستند و سازمان هم باید برای آن بکوشد. سازمان نباید منتظر بماند تا سهمش را در بودجه، آنهم از محل واگذاری سهام تعدیل کنند. در واقع بازنشستگان انتظار داشتند که سهم سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ تغییر اساسی پیدا کند و سازمان و وزیر کار از موضع خود در قبالِ تقویت مصارف حوزه مستمری دفاع کنند تا این مورد در متن قانون اصلاح شود.»

کندی در پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی

وی افزود: «مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ برای واگذاری ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام به سازمان تامین اجتماعی، برخلاف پیشنهاد ۱۲۰ هزار میلیاردتومانی این کمیسیون است؛ البته ایده‌ال بازنشستگان و جامعه بیمه‌شدگان، در نظر گرفتن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و نه این میزان. بابایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس وعده ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار میلیارد تومان واگذاری را داده بود اما حالا می‌بینیم که بیشتر از ۹۰ هزار میلیارد اختصاص نداده‌اند. این اتفاق در عمل پرداخت بدهی دولت را دچار کندی می‌کند.»

به گزارش بورسان، دبیر خانه کارگر خرم‌آباد، تصریح کرد: «با همه این احوال، بازنشستگان از سازمان تامین اجتماعی انتظار دارند که در سال ۱۴۰۱، کمتر از هزینه‌های تامین معیشت که مقدار آن از طریق سبد معیشت اندازه‌گیری می‌شود، مستمری دریافت نکنند. با توجه به اینکه این شاخص برای سال آینده رقمی در حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است و باید از طریق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اعمال شود، بازنشستگان انتظار دارند که کُتِ تن مستمری‌ها در همین اندازه دوخته شود و خیاط کم فروشی نکند.»

کد خبر 445417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    با سلام و عرض ادب و احترام میخوام بدونیم چرا حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی سال جاری با منطق واجرای کامل انجام نشد و قرار شد که در همین سال تکلیف آنها را مشخص کنند اما تا کنون به قول خودشون وفا نکردند تشکر از زحمات شما
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    حق وحقوق ما بازنشستگان گرو کش دولت وسازمان تامین اجتماعی نیست
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    من رفتم پزشک خانواده هفت هزارتومن درمانگاه گرفته90هزارتومن هم دارو شده متفورمینوگلازید دوتا صدتا و اسپیرین یعنی 32 سال حق بیمه پرداخت کردم برای بازنشستگی این قرصها برای 15روز من هست خانواده هم هیچ