تیر خلاص ذوب و وبملت / این هفته چه گروه‌هایی مثبت هستند؟

اظهارنظر مسئولان بورس و معطل ماندن الحاقیه ۱۰ بندی وزارت اقتصاد جهت جمایت از بازارسرمایه ترس و بی‌اعتمادی را در بین فعالان بازار بیش از پیش افزوده است.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ باتوجه به عملکرد شرکت‌ها در گزارشات فصل پاییز و واریز بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار، به نظر می‌رسد برای این آینده ترکیبی از معاملات مثبت و منفی را در گروه‌های مختلف بازار شاهد باشیم.

احسان جوادی – مدیرمعاملات کارگزاری توازن بازار در گفت و گو با صدای بورس بیان کرد: در هفته گذشته بازاسرمایه شرایط نامساعد و بسیار بدی را سپری کرد. باوجود اصلاح سنگین قیمت‌ها در روزهای قبل و رشد قیمت‌های جهانی خصوصا نفت به بالای ۸۸ دلار، اما در بورس ایران همه چیز متفاوت بود.

وی افزود: سهامداران خسته و ناامید از وعده‌های بی‌سرانجام، فروش و خروج از این بازار را به ماندن و دلخوش کردن به آینده‌ای مبهم و تاریک ترجیح دادند. در این شرایط، گزارش ۹ ماهه ناامیدکننده ذوب و سپس بانک ملت به عنوان اولین شرکت‌های بزرگی که گزارش‌های دوره‌ای خود را منتشر کردند، جرقه‌ای بر این آتش نهفته زد تا روز سه‌شنبه شاخص کل با نزول بیش از ۳۰ هزار واحد مواجه شود. از طرف دیگر اظهارنظر مسئولان بورس و معطل ماندن الحاقیه ۱۰ بندی وزارت اقتصاد جهت حمایت از بازارسرمایه (به بودجه سال آینده) ترس و بی‌اعتمادی را در بین فعالان بازار بیش از پیش افزوده است.

جوادی بیان کرد: همه این موارد دست به دست هم داد تا شاخص کل، حمایت استاتیک خود در ۱ میلیون و ۲۹۲ هزار واحد را از دست بدهد و حرکت به سمت کف کانال نزولی خود را هدف قرار دهد (کف کانال نزولی با توجه به شیب نزول می‌تواند بین ۱.۲۲۰ میلیون تا ۱.۲۴۰ میلیون واحد باشد).


  • بیشتر بخوانید:

فرمول محاسبه شاخص کل بازار سرمایه باید اصلاح شود


این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: اما در ادامه هفته گزارش فصلی بسیاری از شرکت‌ها روانه کدال شد تا با مجموعه‌ای از گزارشات بد و خوب مواجه باشیم. همچنین برخی از این گزارش‌ها حاکی از عملکرد عالی و بعضا فراتر از انتظار بوده و در برخی موارد، افزایش هزینه‌ها اثر خود را در صورت‌های مالی گذاشته و از سود آنها کاسته است.

به گفته وی: باتوجه به عملکرد شرکت‌ها در گزارشات فصل پاییز و واریز بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار، به نظر می‌رسد برای هفته جاری ترکیبی از معاملات مثبت و منفی را در گروه‌های مختلف بازار شاهد باشیم.

مدیرمعاملات کارگزاری توازن بازار در ادامه گفت: گروه پالایشی بهترین عملکرد را در بین گروه‌های بازار نسبت به فصل تابستان داشت. در این گروه شپنا بیش از مجموع سود بهار و تابستان در پاییز، سود ساخته است. شتران در بهار و تابستان مجموعا ۳۳۴ ریال و در پاییز ۲۸۳ ریال سود خالصش داشته است. شبریز ۷۰ درصد و شبندر ۵۱ درصد بیشتر از تابستان سود ساخته‌اند. در گروه پتروشیمی شپدیس، شغدیر، بوعلی روند رو به رشدی را در گزارشات فصلی خود ارائه کردند. در گروه فلزی، فخوز نسبت به فصل قبل با رشد ۳۷ درصدی سود مواجه بود و با توجه سود زیرمجموعه‌ها از P/E زیر ۴ برخوردار است. در گروه‌های دیگر بازار می‌توان به دلر و دتوزیع از گروه دارویی، ساراب، سفانو و سپاها از گروه سیمانی و سپید در گروه زراعت اشاره کرد.

کد خبر 445410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =