هدف از راه‌اندازی بورس بین‌الملل چیست؟ / رقابت؛ حرف اول را می‌زند

ورس‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا از این بابت که به یکدیگر متصلند و امکان معاملات را برای سرمایه‌گذاران در بسیاری از بازارهای سرمایه دنیا فراهم می‌آورد، بین‌المللی هستند.

چند سالی است که بین‌المللی شدن هرچه بیشتر بازارسرمایه در سازمان بورس به‌صورت خاص و در بازار سهام به‌صورت عام شروع شده است. این روند بعد از تحقق عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار یا آی اس کو و عضویت عادی در آن به اوج خود رسید؛ یکی از بحث‌هایی که در چارچوب بین‌المللی شدن بازار سرمایه قرار می‌گیرد، تأسیس بورس بین‌المللی است که مدنظر است در مناطق آزاد کیش شکل بگیرد.

بورس‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا از این بابت که به یکدیگر متصلند و امکان معاملات را برای سرمایه‌گذاران در بسیاری از بازارهای سرمایه دنیا فراهم می‌آورد، بین‌المللی هستند. نکته‌ای که بورس بین‌المللی در مناطق آزاد را جذاب‌تر می‌کند تسهیلاتی است که در این مناطق به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌شود؛ تسهیلاتی که در کنار اعتبار بین‌المللی که مناطق آزاد دارند شرایط را برای فعالیت فعالان در این بورس بین‌المللی جذاب‌تر خواهد کرد.
نکته‌ای که بورس بین‌الملل را در کشور ما متمایز می‌کند این است که بر اساس مصوبه هیأت وزیران که در ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ به پیشنهاد شورای عالی بورس اوراق‌بهادار، سرمایه این بورس صرفا ارزی است و سهامداران لزوما باید از اشخاص داخلی و خارجی تشکیل شده باشند به عبارتی در تمام بازار سرمایه این بورس تنها نهاد مالی است که الزام شده تا سهامدارانی از اشخاص خارجی هم در آن وجود داشته باشد.
در چشم انداز اهداف این بورس افزایش رقابت در میان بورس‌های موجود مدنظر قرار گرفته که هر اندازه رقابت بیشتر شود ارزشی که برای مشتری ایجاد می‌شود افزایش پیدا می‌کند؛ این موضوع باعث می‌شود که از جهات بسیاری کیفیت عملکرد چهار بورس حال حاضر و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌دلیل فضای رقابت که ناشی از فعالیت سهامداران خارجی است بیشتر شود. نکته مهم در این طرح اینکه سهامداران داخلی و خارجی که در بورس بین‌الملل سهامدار خواهند بود سهامدارانی باشند که در سطح بین‌المللی از اعتبار بالایی برخوردارند و بتوانند ارزش‌افزوده‌ برای بورس بین‌الملل مناطق آزاد ایجاد کنند. به عبارتی یکی از نکات مهم در این بورس کیفیت ارزش‌افزوده‌ای است که سهامداران خارجی برای بورس بین‌الملل خواهند داشت.

  • بهادر بیژنی - مشاور رئیس سازمان در امور بین‌الملل
کد خبر 445327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =