وضع بازار ارز بهتر می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سال آینده ثبات نرخ ارز در بازار از امسال بهتر خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که در حال حاضر نرخ تورم رو به کاهش است. با اینکه سال قبل یکی از بالاترین شاخص‌های تورم تاریخ کشور را داشتیم، ولی خوشبختانه کاهش تورم نقطه به نقطه را مشاهده خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تورم در سه ماه گذشته ۳/۱ درصد بود افزود: این نرخ در آبان ماه به ۲/۴ درصد و آذرماه به ۱/۸ درصد رسید.

صالح آبادی تصریح کرد: اینکه رشد تورم کاهشی باشد به معنای نبود تورم نیست، در حقیقت نمی‌توانیم بگوییم چیزی ارزان شده بلکه فقط گران شدن کمتر شده و این اتفاق نوید بخش اتفاقات خوبی خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت بازار ارز به عنوان یکی از شاخص‌های هر کشور افزود: در حوزه ارز از تعادل خوبی برخورداریم این تعادل به گونه‌ای بوده که در ماه‌های اخیر بیش از تقاضا، عرضه ارز را شاهد بوده ایم و این آرامش بازار ارز بر تورم اثر گذار خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تامین ارز در ۹ ماه اخیر گفت: حدود ۴۰ میلیارد دلار چه در بخش ارز نیمایی و چه ارز اشخاص عرضه ارز صورت گرفته که نسبت به سال قبل رشد خوبی را به ثبت رسانده و پیش بینی می‌شود حجم تامین ارز تا پایان سال جاری به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

صالح آبادی نرخ رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه نخست امسال را ۳/۳ درصد عنوان کرد و افزود: بخش اعظم این میزان مربوط به سه ماهه نخست سال می‌شود و سه ماهه دوم سال به دلیل قطعی‌های برق با رشد اقتصادی کمتری مواجه بودیم، زیرا تولید کشور متاثر از قطعی برق قرار گرفته بود.


بیشتر بخوانید:

نرخ رشد تورم کاهشی است

آیا مجلس موافق حذف ارز ترجیحی است؟


وی گفت: در سال‌های اخیر با افزایش ۱۰ برابری نرخ دلار در کشور شرایط اقتصادی مردم دستخوش تورم بالای قرار گرفته پس نمی‌توان گفت شرایط اقتصادی خوبی داریم، اما با کاهش روند رشد تورم شرایط رو به بهبود است.

وی گفت: دولت برای سال آینده مفروضات که پیش بینی و به مجلس ارائه کرده را طوری تنظیم نموده که با کسری بودجه مواجه نشویم یکی از علل تورم بالا در اقتصاد را، کسری بودجه دولت رقم می‌زند.

رئیس کل بانک مرکزی به ناترازی در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: دولت برای رفع این ناترازی در سال آینده تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را کاهش خواهد داد و بودجه ریزی به گونه‌ای انجام خواهد شد که منجر به اضافه برداشت از بانک مرکزی و جیب ۸۰ میلیون جمعیت کشور نشود.

صالح آبادی در خصوص وام ازدواج و چالش‌ها و مشکلات موجود در این بخش گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است، برنامه داریم تا پایان سال ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر به این رقم اضافه کنیم در بحث وثیقه وام ازدواج و به طور کلی بانک مرکزی قصد دارد دریافت را تسهیل کند یعنی در حوزه اعتبار سنجی سختگیری کمتری صورت پذیرد از این رو اگر کسی رتبه اعتبار خوبی داشته باشد باید بتواند با وثائق آسانتری وام دریافت کند.

در بحث ارائه ضامن این طور نیست که یک بانک برای ارائه تسهیلات، پنج ضامن بخواهد، دو ضامن هم اضافه است بنابراین در حال قرار دادن رتبه اعتبار افراد به بانک‌ها و به دنبال آن هستیم که یک فرد بتواند حتی با سیم کارت موبایل هم وام بگیرد.

به گزارش ایرنا، وی گفت: در حوزه تسهیلات خرد قصد داریم کاری کنیم تا مردم بتوانند یارانه یا سهام عدالت خود را به عنوان وثیقه نزد بانک بسپارند و وام بگیرند.

کد خبر 445015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =