پیش بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی برای سال آینده داریم

علی صالح آبادی در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» گفت: افزایش نرخ ارز بر تورم اثرگذار بوده است و سال گذشته بیشترین تورم را داشته ایم.اما روند رو به بهبود است‌.

صدای بورس- رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سامانه نیما ۶۷ درصد رشد عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی داشته ایم. همچنین شاهد رشد ۲۷۴ درصدی در بازار متشکل ارزی بوده ایم.

صالح آبادی تاکید کرد: پیش بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال آینده داریم که باید به سمت درآمدهای ارزی پایدار برای دستیابی به این مهم برویم.

او گفت: تورم سال آینده را فعلا پیش بینی نمی کنیم؛ اما تورم به دلایلی کاهشی خواهد بود چون دولت بودجه را به نحوی تنظیم کرده که شاهد کسری بودجه و نیاز به استقراض دولت از بانک مرکزی نباشیم. مساله دیگه هم ناترازی در سیستم بانکی و مساله استقراض بانک ها از بانک مرکزی است. در این باره برنامه ریزی شده است و تصمیم گرفته شده که تسهیلات تکلیفی تا حد ممکن از بار بانک ها برداشته شود که سیستم بانکی نیازمند استقراض از بانک مرکزی نباشد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین در جلسه شورا پول و اعتبار مقرر شد که اموال مازاد بانک ها فروخته شود و به سرمایه بانک ها افزوده شود. این مساله در رفع ناترازی بانک ها بسیار مهم است. بحث افزایش سرمایه بانک ها را نیز دنبال می کنیم. تصمیم گرفته شده تا بانک ها منابع خود را تا ۳ درصد در اوراق مالی اسلامی سرمایه گذاری کنند.

صالح آبادی بیان کرد: مفروضات بودجه اعم از نرخ ارز، مقدار فروش نفت، نرخ فروش نفت، حقوق و... به نحوی برنامه ریزی شده که کسری بودجه نداشته باشیم.

وی گفت: دولت گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده بود. بر این اساس اوراق در بازار سرمایه فروخته شد و تصمیم بر این است که صندوق های بانکی اقدام به جذب این اوراق کنند.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذاران بورس دو دسته ریسک پذیر و ریسک گریزند؛ بنابراین در بازار سرمایه باید هم ابزار درآمد ثابت و هم سهام و ابزارهای با درآمد متغیر وجود داشته باشد.

علاوه بر اوراق مورد استفاده دولت درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات و غیره است که نسبت به گذشته بهبود داشته است.

وضع مالیاتی دولت نیز نسبت به گذشته بهتر شده است و فرارهای مالیاتی نیز کاهش داشته است.

کد خبر 445003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =