افت ارزش دلار؛ قیمت جهانی نفت را بالا برد

قیمت نفت تحت تاثیر افت ارزش دلار افزایش یافت و چهارمین رشد هفتگی متوالی را رقم زد.

به گزارش صدای بورس، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۹ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش یافت و در ۸۶ دلار و شش سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۵.۴ درصد افزایش ثبت کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۷۰ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و در ۸۳ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۳ درصد افزایش نشان داد.

هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت برای نخستین بار از اواخر اکتبر وضعیت بیش خرید پیدا کرده اند.

دلار با بزرگترین کاهش هفتگی در چهار ماه گذشته روبرو شد. دلار ضعیفتر کالاهایی مانند نفت را که به این ارز قیمت گذاری می شود، برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر می کند.

چندین بانک قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت را برای امسال پیش بینی کرده اند که این پیش بینی بر اساس انتظارات برای فراتر رفتن تقاضا از عرضه بوده است.

مصطفی سانالا، رییس شرکت ملی نفت لیبی گفت: انتظار می رود روند افزایشی قیمتهای نفت ادامه پیدا کند مگر این که عوامل بنیادین بازار تغییر کند و روند سرمایه گذاری در بخشهای پایین دستی و بالادستی نفت در سطح جهانی افزایش پیدا کند. وی افزود: مجموع تولید نفت لیبی ۱.۰۴۵ میلیون بشکه در روز است.


بیشتر بخوانید:

امروز؛ قیمت جهانی نفت چقدر نوسان داشت؟


استفن برنوک، تحلیلگر شرکت پی وی ام گفت: وقتی در نظر بگیرید که اوپک پلاس به هیچ وجه نزدیک به سطح تولید توافق شده نیست، این مسئله به مثبت ترین عامل برای قیمتهای نفت در ماههای آینده تبدیل می شود.

با این حال منابع آگاه به رویترز اعلام کردند چین قصد دارد نزدیک به ایام تعطیلات سال نوی چینی بین ۳۱ ژانویه تا ششم فوریه، از ذخایر استراتژیک ملی نفت آزاد کند که مطابق با توافق با آمریکا و کشورهای مصرف کننده بزرگ دیگر برای مهار رشد قیمتهای جهانی نفت است.

وزارت انرژی آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد ۱۸ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک فروخته است.

به گزارش ایسنا، شمار دکلهای حفاری آمریکا در ۱۷ ماه گذشته به طور متوالی رشد کرده است اما تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ کاهش داشت زیرا بسیاری از شرکتهای انرژی به جای افزایش تولید، به تقویت سوددهی به سرمایه گذاران متمرکز شدند. پیش بینی می شود تولید نفت آمریکا سال میلادی آینده از رکورد تولید ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز سال ۲۰۱۹ عبور کند.

کد خبر 444920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =