دو سناریوی «طلایی» برای ۲۰۲۲

قیمت طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار بازگشته است. اما آیا این وضع پایدار خواهد بود؟ کارشناسان دو سناریوی احتمالی برای قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ مطرح کرده‌اند.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ وقتی درباره قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ سخن به میان می‌آید، با پیش‌بینی‌های متناقضی روبه‌رو می‌شویم. اما چه تفاوتی ایجاد می‌شود اگر طلا به بالای ۲ هزار دلار بازگردد یا به کمتر از ۱۶۰۰ دلار سقوط کند؟ در این باره، RBC Capital Markets دو سناریو مطرح کرده است.

در سناریو اول، میانگین قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۲۲ معادل ۲۰۲۴ دلار پیش‌بینی شده است. اما سناریو دوم برای طلا میانگین قیمت ۱۵۷۶ دلار را برآورد می‌کند. تحقق هر یک از دو سناریو به گسترش بیماری کرونا، عملکرد بازارهای سهام و سیاست‌های فدرال رزرو بستگی دارد.

کریس لونی، از مدیران ارشد RBC در این باره گفت: سناریو خوش‌بینانه (افزایش قیمت) زمانی محقق می‌شود که روند نرخ تورم صعودی باشد. با توجه به رشد اقتصادی آمریکا و سیاست افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، دیدگاه ما به سناریو کاهش قیمت تمایل بیشتری دارد. بر این اساس، میانگین قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۲۲ معادل ۱۶۹۵ دلار برآورد شده است.

لونی تغییر روند نزولی طلا را وابسته به دو عامل دانست و گفت: اگر گسترش ویروس کرونا متوقف نشود یا عملکرد بازارهای سهام مثبت نباشد، ممکن است سرمایه‌گذاران به بازار طلا روی آورند و با افزایش تقاضا، قیمت‌ها نیز افزایش یابد. ما انتظار داریم که بازارهای سهام امسال عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. بنابراین، سناریو پایه ما، همان طلای ارزان‌تر است.

با توجه به اینکه فدرال رزرو قصد دارد از اوایل ماه مارس نرخ‌های بهره را افزایش دهد و تا پایان سال، این اقدام را دست‌کم سه بار تکرار کند، قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون ۱.۶ درصد کاهش یافته است.

کد خبر 444732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =