گردش نقدینگی زیر سایه تحولات برجامی

سیاست‌های پولی و اقدامات بانک مرکزی در بازار بدهی که منجر به تغییرات نرخ بهره بدون ریسک می‌شود، توسط فعالان بازار به شدت رصد می‌شود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ از عوامل تاثیرگذار در روند آتی بازار می‌توان به قیمت دلار بازار آزاد و همچنین دلار نیمایی اشاره کرد که در هفته‌های اخیر شاهد افت دلار آزاد و رشد دلار نیمایی بودیم که خبر بسیار خوبی برای بازار سرمایه است.

محمد رضانژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در معاملات روز دوشنبه مورخ ۲۰ دی ‌ماه شاهد ریزش حدودا ۰.۳ درصدی شاخص کل و شاخص کل هم وزن بودیم. همچنین ارزش معاملات خرد هم در محدوده ۲۲۰۰ میلیارد تومان بود و همچنان شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار ادامه دارد. وی افزود: نکته قابل توجه در معاملات چند روز اخیر بازار فشار فروش نمادهای پتروشیمی و اقبال نسبی به گروه‌های خودرویی، بانکی و سایر صنایعی که در بین فعالان بازار سرمایه به صنایع برجامی شهرت دارند، است.

رضانژاد بیان کرد: برای روزهای آتی نیز انتظار معاملاتی از جنس معاملات امروز را داریم. به نظر می‌رسد با توجه به اصلاح سنگین نمادهای مختلف در گروه‌های گوناگون بازار چشم انتظار انتشار گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه است که از انتهای هفته منتشر خواهد شد. در حال حاضر p/e گذشته نگر بازار در محدوده ۸ واحدی قرار دارد که با انتشار گزارش‌های فصلی این عدد به کمتر از ۷.۵ واحد می‌رسد که نزدیک به میانگین تاریخی بلندمدت بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از دیگر عوامل تاثیرگذار در روند آتی بازار می‌توان به قیمت دلار بازار آزاد و همچنین دلار نیمایی اشاره کرد که در هفته‌های اخیر شاهد افت دلار آزاد و رشد دلار نیمایی بودیم که خبر بسیار خوبی برای بازار سرمایه است.

به گفته وی، سیاست‌های پولی و اقدامات بانک مرکزی در بازار بدهی که منجر به تغییرات نرخ بهره بدون ریسک می‌شود هم توسط فعالان بازار به شدت رصد می‌شود.

رضانژاد تصریح کرد: این روزها احتمال اعمال سیاست‌های پولی انقباضی توسط فدرال رزرو که می‌تواند منجر کاهش قیمت‌های جهانی کالاها شود در کنار کاهش احتمالی دلار باعث خروج پول از گروه‌های کامودیتی محور شده است که با توجه به این‌که در صورت رفع تحریم‌ها، هزینه دور زدن تحریم‌ها توسط این شرکت‌ها کم می‌شود و طرح‌های توسعه شرکت‌های مذکور کاهش پیدا می‌کند، جای تامل دارد!

کد خبر 444647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =