بازارهای کالایی ۲۰۲۱ در ده سکانس

در بازار LNG رشد تقاضا در آسیا از یک طرف و محدودیت‌هایی که برای عرضه این محصول در سال گذشته ایجاد شد قیمت این کالا را با افزایش روبه‌رو ساخت.

سال ۲۰۲۱ با همه فراز و فرودهایی که داشت در شرایطی به پایان رسید که تقریبا همه بازارهای کالایی با تجریه رشدهای قابل توجه به کار خود پایان دادند. بررسی‌ها نشان می دهد در مجموعه عوامل زیر بازارهای کالایی را در سال گذشته تحت کنترل خود داشتند:

۱) تصمیمات اوپک پلاس در حوزه تولید نفت و افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید به منظور کنترل بازار تاثیرات زیادی را بر این بازار رو به رشد بر جای گذاشت.

۲) افزایش تقاضا برای نفت در چین و همچنین بخش‌هایی از اروپا و رشد تقاضا به دلیل تقویت مجدد سفرها به دلیل کنترل بخشی از کرونا به خصوص در نیمه دوم سال عامل دیگری بود که بازار نفت را تحت الشعاع خود قرار داده بود.

۳) در بازار LNG رشد تقاضا در آسیا از یک طرف و محدودیت‌هایی که برای عرضه این محصول در سال گذشته ایجاد شد قیمت این کالا را با افزایش روبه‌رو ساخت.

۴) در عین حال کرونا روی حمل و نقل در همه بازارها به خصوص در نیمه اول سال اثر منفی زیادی بر جای گذاشت که این مسئله یکی از مولفه‌های مهم در بازارهای کالایی در سال گذشته بود.

۵) در حوزه محصولات کشاورزی در سال گذشته دو عامل نقش زیادی بر روند فزاینده در این بازارها داشتند؛ نخست اثرات ناشی از نوسانات جوی، خشکسالی در بخش‌های زیادی از جهان در کنار آثار منفی ناشی از باران‌های موسمی در بخش‌هایی از آسیا تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داد و این در حالی بود که میزان تقاضا نیز برای این محصولات افزایش یافت که تجمیع این دو عامل رشد قیمت محصولات کشاورزی و غذا در جهان بود.

۶) در حوزه سنگ آهن، میزان تولید در برزیل و استرالیا در سال گذشته کاهش یافت. البته این کاهش تولید در کنار مشکلات ناشی از حمل سنگ آهن و همچنین رشد تقاضا در چین باعث رشد قیمت در نیمی از سال بود، اما در پایان سال با کاهش محدودیت‌های تولید در کشورهای بزرگ تولیدکننده این کالا، قیمت بار دیگر مسیر کاهشی به خود گرفت به‌طوری‌که افزایش امیدواری‌ها در این محصول باعث شد حتی قیمت‌ها به پایین‌تر از سطوح ابتدای سال برسد.

۷) در حوزه محصولات معدنی به خصوص در حوزه تولید مس، کاهش میزان استخراج در شیلی و پرو در سال گذشته در کنار عدم رشد سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌های معدنی و صنایع معدنی باعث رشد شدید قیمت در اغلب محصولات معدنی شد.

۸) نزدیکی به المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین میزان تقاضا را برای اغلب کالاهای پایه افزایش داده است و این عامل در تمام بازارهای کالایی در سال گذشته عامل موثر بود.

۹) در حوزه محصولات فولادی نیز میزان تولید جهانی در سال گذشته با اندکی کاهش روبه‌رو بود که دلیل آن کاهش قیمت در چند ماه از سال ۲۰۲۱ بود. تصمیمات اقتصادی دولت و اوج‌گیری رشد اقتصادی چین و سقوط آن ظرف ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱، کسری انرژی نسبت به تقاضا، تداوم بیماری کرونا در دنیا و سیاست‌های اخذ شده برای مقابله با شیوع این بیماری و حمایت اقتصادهای برتر دنیا از مردم و کسب‌وکارهای خود در مقابل تبعات اقتصادی این ویروس، مهم‌ترین سیگنال‌های جهت‌دهنده به بازار آهن و فولاد بودند.

۱۰) طلا تحت تاثیر بهبود اوضاع اقتصادی در جهان در نتیجه بهبود نسبی اوضاع پس از تزریق واکسن در دو دوز به اکثر مردم جهان و بازگشایی فعالیت‌های عمومی و سفرهای کاری و ارتقای ضریب ایمنی اقتصادی در نتیجه اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی و مالی در اقتصادهایی مانند آمریکا و چین با کاهش نسبی روبه‌رو شد.

بازارهای کالایی ۲۰۲۱ در ده سکانس

کد خبر 444367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =