آیا جایگزین بهتری برای بیت‌کوین پیدا می‌شود؟

استدلال می‌شود که تکنولوژی بلاکچین می‌تواند سلطه بانک‌ها را با قراردادهای هوشمند (قوانین خوداجرایی) که بر روی بلوک‌ها اجرا می‌شود از بین ببرد.

به گزارش صدای بورس- کریپتو خدمات مالی کارآمد، نوآورانه و بدون سلطه به جامعه بشری ارائه می‌دهد که در مجموع خدمات مالی غیرمتمرکز نامیده می‌شود.

اگرچه سال ۲۰۲۱ کریپتو طرفداران زیادی پیدا کرد و شاهکاری از نظر برنامه‌نویسی محسوب می‌شود اما با این‌حال پایه‌های این بنا متزلزل است.

این تکنولوژی به شدت پیچیده، تشنه انرژی و شاید به صورت غیرمستقیم متمرکز است. هنوز هیچکس نمی‌داند چرا کریپتو در مدت کوتاهی اینقدر طرفدار پیدا کرد و ارزهای دیجیتال چگونه به رابین‌هود بازارهای مالی دنیا تبدیل شدند.

تفاوت بلاکچین و بانک

بانک‌ها پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ و غیرشفافی هستند که اطلاعات حساب و پول مشتریان را در اختیار دارند.

سپرده‌گذاران باید اعتماد کنند که بانک‌ها در راستای منافع آن‌ها عمل می‌کنند اما در حقیقت اینطور نیست و بانک‌ها منافع خود یا دولت‌های حاکم را دنبال می‌کنند و حتی ممکن است به دستور دولت حساب سپرده‌گذاران را مسدود کنند.

اما بلاکچین در مقابل بانک‌ها قرار دارد و مبنایی از خدمات مالی را ارائه می‌دهد که کسی توانایی دخالت در امور مالی اشخاص را ندارد.

پایگاه‌های اطلاعاتی و دارایی سرمایه‌گذاران کریپتو نه توسط نهادی خاص بلکه توسط خود افراد اداره می‌شود و یک حساب تنها در صورتی مسدود می‌شود که اکثریت معینی از کسانی که بلاکچین را توسعه و حفظ می‌کنند، موافقت کنند.

البته نباید از یاد برد که این روزها دولت‌ها در تلاش‌اند، موسساتی که به سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها خدمات می‌دهند را تحت سلطه و نظارت بگیرند.

بیت‌کوین پولی بی‌قانون؟

شاید فکر کنید بیت‌کوین بیت‌کوین پولی بی‌قانون است اما این نوع دارایی غیرمتمرکز از روشی به نام «مکانیزم اجماع» برای اداره و زنده نگه داشتن سیستم استفاده می‌کند.

در یک شبکه غیرمتمرکز، هیچ قانون‌گذاری نیست تا اطمینان حاصل کند همه از قوانین پیروی می‌کنند. اما مکانیسم اجماع که مبتنی بر پاداش و مجازات است به عنوان قانونی بدون قانون‌گذار عمل می‌کند.

برای مثال، در شبکه بیت‌کوین نیاز است تاریخچه تراکنش‌ها در بلاک‌چین بطور مداوم بروزرسانی شود تا تراکنش‌های جدید و موجودی‌های کاربران را منعکس کند.

مکانیزم بیت‌کوین

بیت‌کوین مکانیزم اثبات کار دارد و به معنای ساده این یعنی این ارز توسط ماینرها استخراج می‌شود.

ماینرها کامپیوترهای تخصصی برای رمزشکنی بلاک‌های بیت‌کوین هستند و صدها هزار کامپیوتر برای رمزشکنی بلاک‌های بیت‌کوین شرکت می‌کنند و ماینری که اول از همه راه‌حل تایید بلاک را پیدا می‌کند از شبکه پاداش دریافت می‌کند.

البته باید گفت در حال حاضر استخراج بیت‌کوین به شدت سخت و زمان‌بر شده است و هر چه تعداد بیت‌کوین بیشتری استخراج می‌شود سختی تایید بلاک‌های شبکه افزایش پیدا می‌کند.

مکانیزم اثبات‌ کار بیت‌کوین تا به حال هک نشده و برای همین است که بسیاری این شبکه را امن می‌دانند اما این شبکه چند ایراد بزرگ دارد. بیت‌کوین فقط ۷ بار در ثانیه تراکنش انجام می‌دهد و شبکه کارمزد به نسبت بالایی دارد.

بزرگ‌ترین ایراد بیت‌کوین مصرف انرژی زیاد برای استخراج محسوب می‌شود و برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین به اندازه برق مصرفی کشور ایتالیا است.

ماینرها اصولا گروهی کار می‌کنند و هر و چه تعداد ماینرها و برق مصرفی آن‌ها بیشتر باشد شانس تایید بلاک بیت‌کوین بیشتر می‌شود و در نتیجه درآمد بیشتری دارند.

گزینه بهتر از بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین انرژی زیادی مصرف می‌کند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای محیط زیست نیست اما بلاکچین‌های دیگری وجود دارند که سیستمی مبتنی بر محیط زیست دارند.

هدر دادن انرژی توسط بیت‌کوین برنامه‌نویسان را به این سمت سوق داد که سیستمی با انرژی مصرفی کمتر طراحی کنند و این سیستم همان اثبات سهام است.

اثبات سهام انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند و سرعت تراکنش‌ها در این نوع شبکه‌ها بسیار بیشتر است.

اتریوم نمونه بارز یک ارز دیجیتال اثبات سهام است که قرار است سیستم خود را در سال ۲۰۲۲ به سمت این تکنولوژی هدایت کند اما این موضوع زمانی که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی دیجیتال در اکوسیستم‌های مبتنی بر اتریوم بلوکه شده است ریسک بسیار بزرگی است.

اتریوم پس از مدت زیادی تاخیر قرار است در سال ۲۰۲۲ به اثبات کار تغییر کاربری دهد.

انحراف بلاکچین

اگرچه بلاکچین بوجود امد تا در اختیار نهاد یا شخص خاصی نباشد اما این روزها می‌بینیم که سرمایه‌داران نهادی بزرگ بیت‌کوین می‌خرند و بزرگان بازار رمزارزها بیشتر علاقه دارند که به صورت متمرکز فعالیت کنند.

بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز تحت نظارت نهادهای نظارتی قرار گرفتند و بلاکچین از هر سمت در حال فشار برای به سلطه گرفته شدن است.

دیوید روزنتال یک منتقد بیت‌کوین است که در مصاحبه‌هایش گفته است: شما تمام منابع خود را برای استخراج بیت‌کوین هدر می‌دهید تا در نهایت سیستمی را زنده‌ نگه دارید که توسط افراد دیگری کنترل می‌شود و شما حتی دلیلی برای اعتماد به این افراد نسبت به موسسات مالی متعارف دارید.

برخی هم عقیده دارند نظارت بر بلاکچین صرفا بهایی است که باید برای استفاده از این سیستم مالی جدید پرداخت کرد.

یکی از بنیانگذاران اوالانچ می‌گوید: مزیت اصلی این است که دولت‌ها در مقایسه با بانک‌های معمولی سخت‌تر بر بلاکچین تاثیر می‌گذارند. این سیستم توسعه خدمات مالی نوآورانه را راحت‌تر می‌کند.

با همه این تفاسیر هنوز سایه تاریک بلاکچین از نیمه روشن آن بیشتر است.

برخی منتقدان راجع به این تکنولوژی می‌گویند: حتی اگر کریپتو بهشت باشد، بهشتی نامعلوم در وسط جهنم است.

منبع:تجارت نیوز

کد خبر 444069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =